Svar: Ruller rundt i sengen
1. august 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Anne
Nogle gange ruller børn omkring fordi de søger at fornemme noget at ligge op af, jeg tænker derfor om det mon ville hjælpe at lægge en pude, måske en ammepude, hvis du har en sådan ned langs siden i sengen, så han fornemmer at der er noget omkring ham, som støtter ham. Andre børn nyder at have en stor blød bamse eller lignende. I skal naturligvis sikre jer at han ikke hiver noget over ansigtet på sig selv og I kan evt. fjerne tingene, når han først er faldet i søvn.
I princippet er der ikke noget i vejen for at lade ham ligge på maven og han må godt falde i søvn der, derfor behøver I ikke automatisk flytte ham tilbage til ryggen, men det er klart at hvis han ikke er i stand til at finde roen på maven og derimod bliver mere ulykkelig, så skal I naturligvis hjælpe ham med at finde en rar stilling at sove videre i.
Nogle gange hjælper det at give barnet en lille smule vand, således at hvis I putter ham, går lidt fra ham, kommer ind igen og han ligger på maven og har brug for et stillingsskift, så kan I give ham lidt vand, hjælpe ham tilbage i en god stilling og prøve at gå lidt igen.
Nogle gange er man nødt til at sidde og holde lidt på barnet fordi ens hænder giver en lille smule tyngde og ro på barnets krop, så han rent fysisk også får roen over sig.
Mange børn vil netop i 10 måneders alderen have en motorisk uro i kroppen og have svært ved rent fysisk at overgive sig til søvnen, nogle gange hjælper det også at give barnet lidt massage imens han ligger i sin seng. I må forsøge jer lidt frem.
Håber lidt af ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske