Svar: Bange for farfar
1. august 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Bettina
Dejligt at høre at det nu lyder til at være lykkes jer at komme ud af amningen på en god måde for jer begge:o)
Det er meget normalt at børn reagerer på en bestemt person, ofte faktisk farfar eller morfar. Den forklaring du selv har fundet frem til med at farfars stemme lyder som far, synes jeg lyder rigtig god og helt sandsynlig. Det kan sagtens tænkes at det nogle gange snyder jeres dreng og han så bliver forvirret, når han pludselig opdager at det jo ikke er far og så bliver han utryg og grædende.
Nogle gange så kan børn også reagerer på en meget højrøstet latter, eller hvis personen har meget mørke øjne, bruger briller eller har skæg.
Ofte går det dog over at sig selv og det bedste I kan gøre er at lade jeres dreng observere sin farfar på afstand og netop være sammen over et par dage en gang imellem, så jeres dreng stille og roligt lærer at farfar faktisk er okay og gerne vil ham. Nu hvor farfar er klar over at det kan ske, så lad også farfar komme stille ind af døren, lad jeres dreng opleve at I er helt naturlige omkring farfar og så skal farfar ikke 'overfalde' jeres dreng lige med det samme, men lade tiden gå lidt, falde lidt ro på.
Jeg kan godt forstå at farfar synes det er lidt svært, men han skal nok få lov at komme på banen og når først jeres dreng begynder at gå rundt, så er jeg sikker på at de to vil nyde at gå en tur hånd i hånd og kigge på verden. Det skal nok komme:o)
Med hensyn til stegt mad, så vil de fleste børn omkring 10 måneders alderen fint kunne tygge sig igennem dette og kan her få mad som alle andre i familien.
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend til jer alle.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske