Brev:
Bange for farfar
1. august 2007
Alder:
9 mdr.
Bange for farfar
Kære Helen
Ja, så kunne jeg igen bruge dine gode råd :-)
Min dreng på 9 ½ måned er bange for sin farfar, og har været det i mere eller mindre grad siden i hvert fald 6 måneders alderen.
Det svinger meget, hvor ked af det, han bliver. Men helt generelt, bliver han meget stille, idet farfar træder ind i rummet eller vi ankommer hos farfar og farmor. Samtidig holder han meget nøje øje med ham, og kommer han for tæt på, bliver min søn ked af det.
Vi har prøvet, at give ham lidt plads/tid til at se farfar an, og farfar har prøvet bare at tage ham på armen alligevel, og fx gå udenfor med ham. Nogle gange stopper gråden, andre gange bliver han mere ked af det.
Er vi hos dem i flere dage, som her i ferien, så går det bedre. Efterhånden smiler han til farfar og sidder hos ham. Men så pludselig kan han vende på en tallerken, og græde igen, hvis farfar nærmer sig - selvom det måske er gået helt fint op til da.
Det er de bedsteforældre, min søn ser oftest, og har set oftest frem til nu. Og reaktionen findes KUN i forbindelse med farfar, ikke de andre bedsteforældre.
Det eneste, vi kan komme på som forklaring på angsten, er, at farfar og far´s stemmer er MEGET ens. Og når så vores dreng kigger og kan se, at det altså ikke er far, selvom det lyder som far, så bliver han bange??? Men jeg ved ikke, om det kan være det.
I hvert fald bliver farfar nu efterhånden ret ked af, at det fortsat skal være et problem. Hvordan synes du vi bedst kan gribe situationen an??
Og så lige noget helt, helt andet. Min kæreste og jeg er kommet i tvivl om, hvor lang tid man skal undgå stegt kød til barnet?? Skal man stadig pille indmaden ud af fx frikadellerne i en alder af 9½ måned?
Mange tak for din hjælp. Nedtrapning af amning er gået så fint med hjælp fra dig.
Jeg har for første gang udeladt morgenamningen (eneste tilbageværende amning) i dag og udskiftet med flasken. Det var forbundet med lidt gråd, men ved ikke, om det måske var fordi mælken blev givet kold. I hvert fald har jeg stort set ikke noget mælk at tilbyde mere, havde ikke rigtig lyst til at fortsætte, og blev oftere og oftere nappet af alle de nye tænder, så jeg synes, det er tid at stoppe. Men også meget underligt for mig - synes dog det hele er forløbet på en god måde, så igen stor tak til dig og dine gode råd :-)
Venlig hilsen
Bettina