Svar: Kedsomhed? og start dagpleje
1. august 2007
Alder:
12 mdr.
Kære Linda
Julie kan godt virke provokerende, sådan er det, når de små gentagende gange udfordrer os, tester hvad vi gør, hvordan vi handler. Men det er ikke på nogen måde provokerende ment.
Når Julie kravler hen til fjernsynet igen og igen, slukker og tænder for knappen, finder noget nyt og bliver ved og bliver ved i en uendelighed, så er det fordi hun er igang med at lære. Hun udforsker og undersøger alt hvad hun kan og hendes udforskningstrang er stor.
Hun udforsker både de fysiske ting - hun ser jer trykke på knapperne og gør det hun ser jer gøre. Hun undersøger hvordan det virker og fjernsynet er spændende. I interesserer jer jo også for det, trykker på fjernbetjeningen osv. så det vil hun også og det fænger hende - både med lys og med lyd.
Hun forsøger også at se hvad det gør ved jer, når hun gør som hun gør, det er også en del af hendes udvikling og udforskningstrang. Hvad mon mor og far siger, hvis jeg gør det her.
Hun husker fortsat bedst hvis der følger en handling med, når man f.eks. siger nej. Det vil sige at man samtidig fjerner hende fra fjernsynet imens man siger nej. Det forhindrer hende ikke i at kravle tilbage til fjernsynet igen og igen og igen og igen, men hun bliver mere og mere bevidst om at I ikke vil have det og derfor begynder hun at kigge på jer - se jeres reaktion og så overmanden lysten og nysgerrigheden og hun piller igen. Udforskningstrangen er simpelthen for stor.
Julie er nu på vej ind i det der hedder selvstændighedsgørelsesfasen - tidligere hed det trodsalder og derfor undersøger hun hvad der sker omkring hende og hvordan hun selv kan være med til at påvirke sine omgivelser og jeres reaktioner. At hun prøver grænser overfor jer som står hende nærmest er kun naturligt. Overfor jer er hun jo helt tryg og ved at I vil elske hende uanset hvad.
Det er dejligt at Julie får en blid overgang, hvor hun skal passes af nogen hun kender inden hun rigtigt starter dagpleje. Der er mange muligheder for aktiviteter med børn, hvor jeg tænker det vil være rart for hende at komme lidt ud, vende sig til at være blandt flere børn stille og roligt.
I mange kommuner findes der legestuer, både offentlige og private. Man kan også gå til musikalsk legestue, småbørnsgymnastik, rytmik og bevægelse og lignende, men dette koster ofte penge. Nogle gange er der gratis tilbud på bibliotekerne.
Nogle steder findes der også naturlegepladser og steder hvor man kan tage hen med sit barn, på samme måde som man kan tage i svømmehallen. I kan jo også prøve at spørge dagplejen om I evt. må komme forbi i deres legestue en gang imellem og måske spise frokost sammen med de andre børn, så hun kender lidt til det inden hun skal starte.
Men ellers så tænker jeg at det er vigtigt at Julie bare deltager i de dagligdagsting, som I andre laver.
Indkøringsperioden tror jeg ikke bliver svær, da det vil være en fin alder. Julie vil jo have prøvet at blive passet og mor ikke er der, hun vil være i stand til rent motorisk at bevæge sig omkring, vil kunne vise mere egen vilje og temperament osv. så det tænker jeg nok skal gå.
Jeg håber mine tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske