Brev:
Kedsomhed? og start dagpleje
1. august 2007
Alder:
12 mdr.
Kedsomhed? og start dagpleje
Hej Helen
Tak for de gode tanker omkring, hvor vidt Julie skal være enebarn eller ej. Det har afklaret mig en del - især da du videresendte tanker fra en anden i samme situation.
Julie er nu 1 år og er blevet meget bevidst om sig selv. Derfor er jeg lidt i tvivl om, hvordan jeg skal reagere i de situationer, hvor hun tester min tålmodighed. Og ikke mindst hvorfor hun gør, som hun gør.
Hun har altid været meget livlig, klog og nysgerrig, men lige nu virker det som om hun "provokerer" mig, hendes far og hendes mormor - altså de personer der er tættest på hende.
Hun kan f.eks. kravle hen til fjernsynet og slukke og tænde dette. Så flytter jeg hende væk, hvorefter hun kravler hen mod noget andet, hun ved hun ikke må. Jeg kan se på hende, at hun godt ved, der kommer en reaktion, hun venter ligefrem på den.
Jeg har endevendt mig selv for at finde ud af, om jeg ikke giver hende opmærksomhed nok, og det synes jeg altså, jeg gør. Jeg bruger megen tid på at tumle med hende i sofaen, lege på gulvet med hende, læse bøger osv... så jeg synes ikke rigtigt, det kan være det.
Samtidig forsøger jeg også at få hende til at lege lidt selv, både når det er nødvendigt (f.eks. når jeg laver mad), og når jeg bare ser fjernsyn. Det er altså ikke, fordi jeg ikke vil tage mig af hende, men jeg synes også, det er vigtigt, at hun lærer at beskæftige sig selv. Indtil for en uges tid siden var hun super god til det, og hun lavede ikke al den ballade...
Jeg kan se lidt af mig selv i hende. Jeg bliver også, selv som voksen (desværre), lidt af en ballademager, når jeg keder mig...
Jeg skal starte om 14 dage med at arbejde igen. Jeg glæder mig rigtigt meget, men jeg synes ikke, det skinner igennem over for hende - så burde reaktionen vel ikke også være der, når far og mormor har hende? Jeg er glad for at gå hjemme med hende - den tid vi har sammen, men jeg glæder mig også til at møde andre mennesker.
Julie skal af forskellige årsager først starte i dagpleje sidst i september. Det kan desværre ikke lade sig gøre før. I mellemtiden dækker far, mormor og farmor, når mor er på arbejde. Har du nogle gode råd til, hvordan vi kan få hendes hverdag til at blive mere spændende indtil da? Og er der noget vi skal tage specielt hensyn til, når nu hun er så gammel, før hun kommer i dagpleje (14 mdr.)? Jeg tænker på indkøringsperioden...
Med venlig hilsen
Linda