Svar: Lære at sove uden brystet
1. august 2007
Alder:
10 mdr.
Hej Katrine
Tak for dit brev:o) Lige for at få en ting helt på det rene, så er der da overhovedet ikke noget i vejen for at amme sit barn i søvn og det er da dejligt at amningen har været så god for jer begge og at I nyder det så meget begge to.
Du har naturligvis ret i at mælkeindtaget skal sættes lidt ned, så din datter også begynder at indtage rigtig mad. Hun er dog så gammel nu at det burde hun sagtens kunne og du vil fortsat godt kunne amme hende. At hun skal starte i institution betyder ikke at du skal stoppe amning og faktisk så er det tit sådan at det der med putning det kører bare efter nogle dage. Barnet finder simpelthen meget hurtigt ud af at i institutionen er helt andre regler og rutiner og det glider jeres datter bare ind i. Samtidig vil hun sikkert blive så træt af alt det nye der sker, så hun falder i søvn af det.
Når alt det med amning og nærhed med osv. fylder så meget, hvad siger så hendes far? Hører han til de fædre der trækker sig og synes det er fedt at du ammer så meget, eller er han ved at presse på for at få lillepigen ud af sengen? Jeg spørger naturligvis fordi det er rigtig vigtigt at I to bliver enige om hvordan I vil gøre tingene og det er vigtigt at I ved hvor hinanden står, hvad der er vigtigt for jer begge, hvordan I bedst prioriterer osv. En vigtig del i det at trappe amningen ned er altså også fars rolle.
Jeres datter kender ikke klokken og vil derfor ikke kunne kende forskel på, hvorvidt hun kan ammes eller ej. Derfor vil hun naturligt blive frustreret hvis hun ikke automatisk tilbydes brystet.
I første omgang vil det være lettest for hende at undvære brystet i løbet af dagen, her kan hun i stedet tilbydes lidt mælk af en kop og hvis du bliver nødt til at amme, så skal det først være, når hun har spist og du således er helt sikker på at hun er mæt og ikke spiser sig mæt ved brystet. Om dagen er brystet en måde at finde roen og overgive sig til søvnen.
Det vil være rigtig godt at du kører hende en tur i barnevognen. Lad hende starte med at sidde op og kigge ud og put hende så først når hun viser træthedstegn.
Du skriver at hun kun nogle gange ammes om morgenen og jeg tænker derfor at du ud over at fjerne amningerne om dagen skal forsøge at starte dagen med morgenmad en dag, hvor hun netop mest virker til at kunne springe morgenamningen over.
I forhold til hendes alder, så burde 2 amninger være passende i forhold til hendes behov og jeg tænker at for jer vil de to amninger sikkert ligge bedst, hvis de ligger om aftenen.
Jeg forestiller mig at en plan kunne se således ud:
Morgen: Havregrød, vand eller sødmælk af kop
Formiddag ½ bolle med smør, ½ banan eller anden frugt/frugtmos, vand eller måske lidt fortyndet juice af en kop
Puttes til formiddagslur (uden amning, så vidt muligt)
Hvis tørstig, når hun vågner gives vand, ikke mælk da det tager appetitten
Frokost: Rugbrødshapsere eller anden form for brød, forskelligt smørbart pålæg, tilbehør af kogte ærter, majs, gulerod. Rester fra aftensmaden, det kan være frikadelle (kød/fisk), kylling, hamburgerryg, skinke, ris med lidt sovs, kogte pastaskruer og lignende. Vand af kop
Puttes til middagslur og igen så vidt muligt uden amning, når hun vågner kan hun igen få vand, hvis hun er tørstig
Eftermiddag: En lille portion neutral yoghurt, tykmælk eller lignende med frugtmos, friskebær, evt. lidt rugbrødsdrys eller lignende, ½ bolle med smør, ½ banan eller anden frisk frugt. Vand af kop
Sen eftermiddag/før aftensmad: En lille tallerken med lidt ærter, majs, agurk, avokado og lignende - en skorpe, et stykke knækbrød, måske en riskiks eller lignende at gnave lidt i. Vand af kop
Aften: Aftensmad som I andre spiser og hun må få alt, - pasta med kødsovs, kartoffelmos med millionbøf, ris med bearnaisesovs, kartofler i både osv. Maden skal smage af noget. Giv hende en portion frugtgrød med mælk til dessert. Mælk af kop
Ammes og puttes til natten
Ammes sen aften ca 23, når du selv går i seng. Det er ved at være tiden hvor du også kan bruge et par timer sammen med far om aftenen og ikke skal gå i seng sammen med lillepigen. For at hun så kan klare sig igennem natten, så er det fint at du ammer 2 gange om aftenen og vågner hun så i løbet af natten, så må far springe til. Han kan alt, bare ikke amme. Men hun kan få vand af kop, hvis hun er tørstig og han kan give hende ½ banan hvis hun er sulten (en banan er faktisk ofte god og den er også til at komme væk fra igen - lige nu handler det om at lære jeres pige at sove uden amning).
Det må blive weekendens projekt, jeres datter vil naturligvis protestere over ikke at få brystet så meget som hun plejer, men hun vil jo fortsat få lov, der er jo på nuværende tidspunkt ikke tale om at stoppe amningen helt.
Hvis du oplever voldsom brystspænding, så kan det være nødvendigt at du lægger hende til en enkelt gang i løbet af dagen, men i givet fald så kun for at tage spændingen så du ikke får en brystbetændelse.
Jeg håber at du (I) kan bruge mine tanker til at komme lidt videre. Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske