Brev:
Lære at sove uden brystet
1. august 2007
Alder:
10 mdr.
Lære at sove uden brystet
Hej Helen
Jeg ved det er temmelig sent at gøre noget ved mit problem, men nu trænger jeg nok snart til et spark bagi...
Jeg har aldrig fået lært min datter (10 måneder minus 1 uge) at falde i søvn alene. Fra hendes første nat har hun ligget ved mit bryst. Jeg er en meget støjfølsom person som har stort behov for søvn - og så elsker jeg bare at hygge - så det har været en god løsning for mig. Vi har begge sovet godt imellem amningerne om natten! Men nu har Laura jo en alder hvor hun skal kunne sove igennem, og hvad endnu værre er... hun skal i institution om præcis en måned. Så nu er jeg ved at være desperat over hvordan jeg skal få lært hende at sove alene.
Jeg har i en måneds tid lagt hende i hendes egen seng når hun er faldet i søvn. Men så tager jeg hende over til mig når hun vågner og ammer hende i søvn igen. Det er ca. 2 gange - kl. 23.30 og ca. 4.30-5.30. Jeg må bekende at jeg ikke altid får lagt hende tilbage i hendes egen seng igen fordi jeg falder i søvn.
For tiden har vi svært ved at falde ind i en fast rytme. Laura sover som regel både formiddag (9-10 eller 10-11) og eftermiddag (13.30-15 eller senere), men det kampen med at få hende hen bliver mere og mere anstrengende. Hun kommer i seng mellem 20 og 21 om aftenen og (vi) sover så til ca. 6.30-7.
Jeg har selvfølgelig søgt råd før, men har ikke formået at følge dem. Jeg har læst ”Godnat og sov godt” og prøvede metoden kort da Laura var ca. 4 mdr. gammel. Men det var for hårdt for mig at høre hende græde – jeg græd selv. Jeg har også læst ”Sov godt – uden gråd”. Her foreslår forfatteren jo at man bruger en finger til at få barnet til at slippe… Det har jeg gjort siden Laura var 3-4 måneder, men hun bliver stadig ved at tage fat igen – til hun sover. Endelig har vores sundhedsplejerske foreslået at Lauras far tog over og lagde hende i seng, og at jeg skulle nægte hende bryst hele natten. Det resulterede i voldsom gråd til kl. 24 mens jeg lå og græd – så har jeg ikke kunnet siden.
Om dagen har Laura kunnet falde i søvn i barnevognen – så længe den kørte. Men det er blevet meget svært nu da hun er af den nysgerrige type som skal kigge ud hele tiden. Så nu tænker jeg desperat at hun aldrig vil få sovet i institution fordi der jo ikke er nogen der har tid til at pylre og prøve igen og igen som jeg gør.
Hendes kostvaner er desværre også præget af hendes sovevaner. Hun er ikke god til at spise, og jeg er enig med sundhedsplejersken i at det nok også har noget at gøre med for megen amning. Jeg ammer aften, ca. 2 x nat, nogen gange morgen, og nogen gange 2 gange om dagen. Men jeg er ved at træne både hende og mig til kun at få aften og nat/morgen.
Jeg er spændt på at høre din mening og dine forslag til os.
Med venlig hilsen
Katrine