Svar: Urolig søvn - 9 mdr.
1. august 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Merete
Det er helt rigtigt set at din dreng er godt igang med separationsfasen og netop i øjeblikket har han rigtig meget behov for at vide at I er der for ham og det ved han kun, hvis han kan se og mærke jer. Han forstår simpelthen ikke at I er lige inde ved siden af.
Samtidig så gennemgår han en stor fysisk udvikling, måske kan du fornemme om han er ved at kravle og bevæge sig ud i verden på egen hånd? Det gør at han nu ikke længere sidder så meget på skødet som tidligere, han får en større motorisk uro i kroppen, han oplever mere (verden åbner sig for ham) og det er meget vigtigt for ham at studere og fornemme på afstand eller velvidende at mor (den trygge base) er lige der, så er han i sikkerhed.
Du støtter ham bedst ved at gøre det du allerede gør - betrygger ham i at du er der, beroliger ham og hjælper ham med at komme videre i søvnen. Nogle gange vil det være nødvendigt at du sidder hos ham, andre gange er det bedre at gå lidt til og fra og atter andre gange vil han have behov for den helt nære og tætte kontakt og derfor for at sove hos jer. Det behøver ikke blive en vane automatisk at tage ham ind i soveværelset, men det er fint at det er en mulighed.
Det er rigtig godt at lege 'borte-tit' lege og gemmelege, hvor man netop 'dyrker' det med at forsvinde og komme frem igen. Derfor vil det være rigtig godt at lege dette i løbet af dagen.
Gør også det at du altid fortælle ham hvor du er og kalder på ham, snakker med ham osv. så han kan høre at du er der, selvom han ikke kan se dig. Det er jo det han skal lære.
Det er som sagt en proces og det plejer at blive bedre i takt med at barnet bliver mere mobilt og i stand til at følge forældrene og bevæge sig efter deres stemmer.
Rigtig meget held og lykke med jeres dejlige dreng fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske