Svar: Morgenmad - 5 mdr.
1. august 2007
Alder:
5 mdr.
Hej Karin
Det lyder rigtig fint at forsøge med havregrød eller øllebrød kort før 6 måneders alderen. Gluten findes hovedsageligt i hvede og glutenindholdet i havre og rug er ikke særlig stort, så det må du meget gerne give der. Du kan også give flerkornsgrød, det kan mange børn også rigtig godt lide. Du kan købe det, men du kan også lave det selv, hvor du f.eks. blander havregryn, hirseflager og rugmel.
Når du begynder med grød om morgenen, så vil det samtidig være en god idé at nogle gange udskifter grøden til frokost med grøntsagsmos. Fra 6 måneders alderen må hun jo meget gerne begynde at få lidt kogt fisk og kød i mosen og det at få grød og mos er med til at holde maven godt igang. Grød bør max udgøre to af dagens måltider. En gang imellem kan du således gemme lidt grøntsagsmos fra aftenen i forvejen og give hende det dagen efter til frokost. For Annas vedkommende vil det netop være fordelagtigt med f.eks. havregrød morgen, en gang imellem øllebrød og ellers grøntsagsmos til frokost og så grøntsagsmos om aftenen. Giv hende også gerne lidt frugtmos på grøden eller som dessert efter grøntsagsmosen - igen for at holde hendes mave igang:o)
De fleste børn er omkring 6 måneder inden de kan nøjes med to lure dagligt, men det er fint hvis jeres datter allerede kan og I alle trives med dette. Hvis det går fint med at putte hende kl. 20 så er det rigtig godt, hvis du synes hun fortsat virker meget vågen her, så kan du overveje at putte hende lidt tidligere til middagslur og tage hende op lidt før, måske allerede kl. 15.30...
Det er helt fint at hun stadig får en flaske kl. 04 om natten, hun kan ikke forventes at sove igennem endnu. Man kan sige at fra 6 måneders alderen behøver hun ernæringsmæssigt ikke mælk om natten og her taler jeg om tidsrummet mellem 24 og 06. Hvis du således vil slippe for flasken kl. 04 så kan du med fordel give hende en flaske inden du selv går i seng. Så hun får flaske kl. 19.30 inden hun puttes og igen kl. 23 og så kan hun sove til næste morgen tidlig kl. 6 (...7, 9, 13...)
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske