Brev:
Søvn, kost og sko
31. juli 2007
Alder:
12 mdr.
Søvn, kost og sko
Hej Helen
Her er lige lidt blandede spørgsmål…
Først – forslag til et dagsprogram til Julie. Jeg har skrevet til dig før om min nu 1-årige datters søvnrytme og dagplejens rutiner. Jeg vil lige høre din mening om to muligheder, som jeg går og overvejer, nu hvor min datter snart starter igen efter tre ugers sommerferie hjemme.
Straks ferien begyndte, sov Julie til kl 6.30/7 om morgenen i stedet for kl 5 (hurra!). Det har resulteret i en skønt rytme med 2 gode lange lure om dagen og sengetid kl 20, så familien kunne spise sammen og far nå at se sin datter. Hun sover flot om natten, typisk 10 timer. Vi har brugt ferien på at vurdere om Julie kan holde sig lidt længere vågen om morgenen (før ca 2 ½ timer) og det er gået fint med at være vågen 3-4 timer (men så er hun altså også putteklar). Så hendes rytme har i disse uger heddet: lur fra ca. 10-12 og så en sen eftermiddagslur ved 15-tiden.
Nu skal den så laves om så det passer med dagplejen, men jeg er i tvivl om vi nu skal forsøge os med én middagslur eller køre et kompromis med en halv time lige inden hun afleveres kl 9 og så en lang middagslur. Det er pest eller kolera, synes jeg.
Min tvivl går især på to ting: Er en halv time for lidt søvn – gør det mon mere skade end gavn at vække hende så hurtigt igen? DPs ugeprogram ligger desværre ikke fast, hun vil gerne kunne lave ændringer fra dag til dag, så det er svært for mig at planlægge en evt. morgenlur efter dette…
Jeg hælder derfor mest til én middagslur (de dage hvor hun først vågner kl 7 kan jeg jo ikke få hende til at sove bare 1½ time efter) Men hvor lang tid er det så rimeligt at strække en 1-årige piges vågenperiode frem til middagsluren? Synes jo også det er så synd hvis hun sidder der og er segnefærdig, når de skal spise frokost 11.30… (vi mødre kender jo alt til, hvordan det er at være i søvnunderskud!) Altså: hvilket dagsplan foreslår du?
Ville også lige høre,
- Hvor længe jeg skal fortsætte med at tilsætte ekstra fedtstof i hendes mad?
- Må jeg give hende boller af den fiberrige type eller er almindelige hvide boller ok i den alder?
- Hvor ofte må hun få hårdkogte æg – og skal jeg stadig begrænse hendes indtag af spinat?
- Julie drikker gerne store mængder vand og mælk. Hun elsker bare koppen. Jeg begrænser det til ca 1 dl til hvert måltid – er det en passende mængde eller må hun gerne drikke mere?
- Til sidst: Er tiden inde til gåsko/udesko? Julie kravler med fuld fart, men rejser sig også ved alt, går rundt mellem møblerne (kun dem hun kan nå uden at give helt slip) og stavrer glad af sted med gåvognen indtil hun ikke kan komme længere :-) Hun er jo ofte ude og lege i dagplejen, derfor tænker jeg at små skindsko ikke er det bedste valg. Men er det for tidligt med gåsko så længe hun stadig øver sig?
Sikke en masse spørgsmål!
Glæder mig til at høre fra dig.
Sine