Brev:
Ulykkelig i vuggestue
31. juli 2007
Alder:
12 mdr.
Ulykkelig i vuggestue
Kære Helen
Så har vi brug for din ekspertise igen :0)
Laura er for to dage siden begyndt i vuggestue/integreret institution. Det vil sige jeg har været der sammen med hende.
Det er efter vores vurdering en super vuggestue - de andre børn, store som små, er nogle rigtig dejlige og søde børn, og de voksne er sammen med børnene på en rigtig god måde (er omsorgsfulde og taler med dem i et sprog og på en måde, som vi synes er helt efter vores hoved). Så alt i alt kunne det ikke være bedre, og jeg er meget tryg ved at hun skal gå der (og har det som sådan derfor heller ikke "dårligt" med at gå fra hende, da jeg ved hun er i de bedste hænder (læs: synes ikke jeg udsender "signaler" som gør, at hun skulle blive endnu mere ked af det).
Problemet er imidlertid, at jeg jo (desværre) ikke skal gå i vuggestue, og Laura skal snart prøve at være der alene. Hun har imidlertid reageret meget kraftigt, de par gange jeg meget kortvarigt har været nødt til at gå fra hende (hente noget tøj og for at gå på toilettet). Hun er begyndt at græde med det samme, jeg har sagt til hende, at jeg lige vil gå, og er kommet over til en voksen. Det har ikke været til at distrahere eller trøste hende.
Det skal lige siges, at hun er glad for at lege der, når jeg er der, og er meget interesseret i de andre børn. Det er kun, når der kommer en voksen for "tæt" på, at hun bliver ked af det.
Det er ikke fordi det overrasker os, at hun er blevet meget vred/ked af det, da hun i det hele taget ikke er meget for folk hun ikke kender i øjeblikket. Problemet bliver måske heller ikke mindre af, at hun aldrig er blevet passet af andre end os. Har vi gjort hende en "bjørnetjeneste" ved ikke at have vænnet hende til at blive passet af andre?
Hvorom alting er, har jeg lige har brug for at høre er, at hun ikke "tager skade" og fuldstændig mister tilliden til os, når vi om et par dage "efterlader" hende? Eller har hun en alder nu, hvor hun er så bevidst, at hun vil se det som et "tillidsbrud", at vi går fra hende - og hvis det er sådan det forholder sig, hvad kan vi så gøre for at gøre det "godt igen"?
Aftalen er indtil videre, at hun første gang, skal være der ½ time alene. Herefter skal hun i løbet af den næste uges tid trappes op, da jeg herefter skal begynde på arbejde igen. Er det efter din mening den bedste måde at gøre det på, eller har du andre forslag til, hvordan vi gør vuggestuestarten så god som muligt for hende?
Med venlig hilsen en mor der ville ønske hun aldrig skulle på arbejde igen :o)