Svar: Diverse spørgsmål
31. juli 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Kirstine
For at starte med det sidste, så har Viktor en rigtig fin soverytme og man må sige at I er lidt priviligerede, hvis du kan nøjes med at amme ham inden han skal sove og han så først vågner igen kl. 05. Det er langt over hvad man kan forvente og det er kun helt naturligt at han gerne vil ammes igen kl 5 om morgenen. Denne amning skal du bare bibeholde og have det godt med.
Jeg kan godt forstå du synes det er hårdt med tænderne på brystet. Men bider han dig eller er det fornemmelsen af at tænderne er der? Hvor meget generer det dig? Hvis han ikke bider og du på den måde ikke er generet så meget, så synes jeg ikke du skal stoppe amning. Han er 7 måneder gammel og har fortsat behov for en del mælk og først efter 9 måneders alderen bør komælk udgøre en større del af hans indtag. Det betyder at hvis du stopper med at amme nu, så vil han skulle have fuld modermælkserstatning.
Generelt vil det være rigtig godt at bibeholde modermælk eller modermælkserstatning frem til 12 måneders alderen og først derefter overgå fuldt til komælk og komælksprodukter. Du må naturligvis gerne stoppe amning før der, hvis du gerne vil det, men så er det altså modermælkserstatning du skal give og fra 9 måneders alderen kan du så begynde med lidt tykmælk, sødmælk af kop osv. i større mængder og som erstatning for bryst eller flaske.
Med hensyn til øllebrød og rugbrød, så tænker jeg ikke at det betyder det store, så længe hans indtag i øvrigt er varieret. Det er dog sådan at børn ofte løber lidt træt i nogle ting og for at bibeholde deres interesse for mad og for det at spise, så kan det være rigtig godt at variere deres indtag så meget som muligt. Især med den alder Viktor har nu - jo mere forskelligt, jo bedre og du må stort set give ham alt.
Det vil være rigtig godt at du ikke kun giver ham rugbrød til frokost men fortsætter med at tilbyde ham grøntsagsmos ved siden af. Det glider let ned og fylder i maven, hvor rugbrøddet kræver meget mere energi og koncentration og han bliver hurtigt for træt til at det lykkes at blive rigtig mæt.
I takt med at han så bliver ældre, så kan grøntsagsmosen begynde at blive kogte grøntsager i stykker i stedet for, rester fra aftensmaden i forvejen osv. men det varer lige lidt endnu.
Sørg for at variere hans pålæg på brøddet og giv ham meget gerne fisk. Du kan få sildepostej, rognpostej, makrel, tun osv. som du kan smørre på brøddet.
Det vil være en god idé, hvis du kunne bage nogle boller, som du så kunne give ham lidt af, bare med lidt smør på, så han en gang imellem kunne øve sig lidt i at gnaske på sådan en. Hvad spiser du selv om morgenen? Lad ham smage lidt af det.
Det er rigtig mange tænder Viktor allerede har fået og det er godt at han ikke har været mere plaget af det end han har. Det kan godt være at han har ondt i gummerne, men det kunne nu også godt lyde som om han har fået en lille forkølelsesinfektion eller lignende. Hvis han i øvrigt virker glad og tilfreds, så er det okay bare at se det lidt an.
At han ikke så gerne vil ligge for sig selv, kan godt hænge sammen med at han måske ikke føler sig helt rask, men samtidig så hænger det også sammen med hans alder og den udviklingsfase han er igang med. Han er i den begyndende separationsfase og her er det vigtigt at have jer tydeligt inden for synsvinkel.
Det er dejligt at I har mulighed for en god og rolig indkøring, når Viktor skal starte i vuggestue. Godt du har mulighed for at arbejde lidt hjemmefra. Det skal nok gå helt fint:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat, håber at ovenstående hjælper jer lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske