Svar: Vågner hyppigt
31. juli 2007
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Du fortæller at din datter har sovet så uroligt og vågnet hyppigt de sidste 3 måneder og jeg tænker derfor at det sandsynligvis hænger sammen med at hun er i separationsfasen. Netop i denne periode (7-10 måneder) sover børn meget uroligt og har behov for at vide at du er der og dette ved hun kun hvis hun ser og mærker dig. Hun har endnu ikke bevidstheden om at du er lige inde på den anden side af væggen, hun har behov for at have dig helt tæt på.
Din datter er samtidig motorisk meget aktiv og det betyder for det første at hun har en motorisk uro i kroppen, så hun har rigtig svært ved at finde fysisk ro (møver rundt, kan ikke ligge stille), at hun øver sig motorisk både når hun er vågen og sover (derfor rejser hun sig meget op hele tiden) og at hun om dagen bevæger sig så meget at hun nu får mindre fysisk kontakt end tidligere.
Netop dette er meget vigtigt at medtænke. Hun sidder ikke længere så meget på skøddet og putter ikke på samme måde og jeg tænker at du skal prøve om du i løbet af dagen kan få givet hende lidt mere fysisk kontakt. Det er super fint at du masserer hende, det er rigtig godt og helt korret i forhold til at give hende fysisk ro, når hun skal sove. Men prøv også i løbet at dagen at se om du kan komme til at putte lidt mere med hende.
Samtidig så tænker jeg at det vil være rigtig godt, hvis du kunne prøve at vurdere, hvad hun vil have bedst af - at sove i sit eget værelse, hvor hun så må tumle rundt eller om det kunne være en mulig løsning at få hendes seng ind i soveværelset, stående helt op af din seng. Kan sengesiden evt. fjernes, så hun ligger i sin egen seng, men stående op mod den side, hvor du ligger. Så vil du kunne give hende en hånd og nærheden, at du er der og I ville måske alle kunne sove bedre på denne måde.
Det er som sagt en fase og det er naturligvis vigtigt at I alle 3 kommer igennem det på en god måde. Lige nu handler det dog om at give jeres datter tryghed og ro på og så se om hun så ikke derefter vil kunne flyttes tilbage til eget værelse velvidende at I er der for hende og hun ikke er ladt alene.
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre også denne gang:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske