Brev:
Mad, søvn og temperament
18. juli 2007
Alder:
11 mdr.
Mad, søvn og temperament
Kære Helen
Håber virkelig du kan hjælpe mig for lige nu synes jeg, at jeg er godt frustreret og ked af det.
Oskar er nu blevet 11 mdr. gammel. Vi synes selvfølgelig han er verdens dejligste dreng og der sker bare så meget med ham. Tænderne vælter frem, han er lige begyndt at kravle rigtigt, han rejser sig op af alt og jeg kunne blive ved. Han ligner en dreng som trives og vokser som han skal.
Der er dog tre ting som fylder virkelig meget i hverdagen og hvor vi virkelig har vores "kampe".
Det første drejer sig om aftensmåltidet. Oskar har altid været en dreng med stor appetit, nok større end man kan forvente. Dette har dog virkelig ændret sig inden for de sidste 14 dage, nu kan vi stort set ikke få noget i ham til aftensmad. Hans måltider ser sådan ud:
Morgenmad: Øllebrød m/mælk
Formiddag: Frugt eller f.eks en bolle m/smør
Frokost: Rugbrød m/smørepålæg (han vil ikke spise pølse af nogen slags), vand eller mælk af kop
Eftermiddag: Frugt
Aftensmad: Stort set hvad vi får, varieret og med grøntsager
Da dette startede, var det også svært at få ham til at spise til frokost, men nu spiser han, så længe han selv får lov at tage maden med fingrene, hvilket er fint nok. Vi har prøvet selv at lade ham spise om aftenen, men her går den ikke. Han tager maden ind i munden og den kommer ud med det samme. Uanset om det er ris, pasta, grøntsager kartoffelmos som han altid har elsket, så gider han ikke spise det. Sammenlagt får vi måske 5 skefulde i ham på 30-40 min.
Det kan da ikke passe at han pludselig er blevet så kræsen, ham som har spist næsten alt? Kan det være tænderne der er på vej? Han har 6 nu. Det skal dog siges at hvis vi f.eks får flutes til, så vil han gerne sidde og spise det. Også søde ting som rosiner og jordbær. Dette kan han jo bare ikke få som hovedmåltid.
Det næste der går mig på, er når han skal lægges til at sove om aftenen. Vi har ikke haft de store problemer her, men nu er det blevet en kamp. Oskar står som regel op ved ca 7.15 tiden. Den sidste uge, har vi kun kunne få ham til at sove en lur i løbet af dagen, ca. kl 11.30 og så ca. 2 timer frem. Han bliver så lagt kl ca 19. Han rejser sig dog konstant op i sengen og vi lægger ham ned og sådan kan vi fortsætte i 30 min.
Vi har prøvet at lægge en hånd på hans bryst så han ikke så nemt kan rejse sig, men det resulterer i skrig og skrål. I det hele taget ender det med at han græder sig i søvn og jeg er dybt ulykkelig over at hans sidste vågne minutter har været så ulykkelige. Hvad gør vi forkert? Har overvejet om han kunne være sulten, men ville han så ikke vågne i løbet af natten. Han sover trods alt over 12 timer i træk.
Til sidst handler det om hans temperament. Han kan virkelig blive hidsig. Især hvis vi tager noget fra ham som han ikke må lege med, fjerner ham fra et sted han ikke må være, når han skal have ble på osv. Han skal starte dagpleje om en lille mdr tid og jeg er jo straks nervøs for at dagplejemoren ikke vil bryde sig om min lille dreng, fordi han kan få disse hidsighedsanfald. Er der noget jeg kan gøre eller gør jeg måske noget jeg ikke burde?
Puha, ved det var en stor mundfuld, men det går mig som sagt meget på. Tænker meget på, om mine forventninger til forældrerollen bare er urealistiske og at jeg nok bare må acceptere disse kampe, at de høre med. At jeg ikke bare har en problematisk dreng, men at det er normalt, det håber jeg i hvertfald du vil sige..
Mange hilsner Marianne