Svar: 6 måneder og grød - eller ikke grød
18. juli 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Ermelin
Det er sørme en værre filur I har fået jer der - hun forstår at holde jer igang:o)
Nu hvor jeres datter er 6 måneder gammel, så er der mange flere muligheder og jeg tror du skal forsøge at give hende mad som smager af lidt mere. Jeg kan ikke helt gennemskue om hun har svært ved at klare konsistensen af grøden eller om det mere er smagen, men ud må forsøge dig frem.
Du kan forsøge med hirsegrød, det er der børn som synes smager rigtig godt og det er lavet på flager så det har lidt mere 'fnugget' konsistens. Men derudover må hun jo faktisk meget gerne få havregrød eller øllebrød nu og måske det vil være et hit.
Af grøntsager kan du give hende stort set alt, og hvis hun ikke er til kartoffel (det er der børn som får kvalme over) så lav grøntsagsmos uden kartoffel i begyndelsen. Du kan lave mos som tager udgangspunkt i de grøntsager I andre spiser og hun må som sagt få stort set alt: gulerod, blomkål, broccoli, squash, porrer, selleri, spinat, pastinak, persillerod, skorzonerødder, bønner, savojkål, grønkål osv. osv.
Vær opmærksom på selleri, fennikel, spinat og rødbede som indeholder nitrat og derfor kun må udgøre 1/10 af portionen.
Hvis I får lidt sovs og det er lavet på sødmælk, så må du gerne give hende lidt af dette og når hun begynder at nyde grøntsagsmosen og det går fint, så skal du begynde at komme lidt kogt kød og fisk ned i mosen. Laver du en gang tomatsovs til jeres pasta, så må hun f.eks. gerne få det.
Husk at alt hjemmelavet mad skal tilsættes fedtstof for at blive energiberiget og du kan med fordel også bruge modermælkserstatning, så smager det måske lidt af noget hun kender og er glad for og det kan gøre grøntsagsmosen lidt mere lind. En smørklat er dog også meget godt en gang imellem, også til at give lidt smag.
Har du hende i høj stol? Hun må meget gerne begynde at sidde i sin høje stol, så du har hende foran dig og så hun sidder med ved bordet. Giv hende også en brødskorpe i hånden som hun kan sidde med og blande lidt op med spyt og gnaske lidt i.
Begynd at give hende skemad to gange dagligt, både til frokost og til aften og gerne til nogenlunde fast tid, så der begynder at komme en helt fast rutine omkring det. Hold fokus på at lidt er bedre end ingen ting.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Flaske
Formiddag: Flaske
Sover formiddagslur
Frokost: Grød, evt. med frugtmos, sidde i høj stol, prøve at få en brødskorpe eller lignende at sidde med, vand af kop
Puttes til middagslur med flaske
Eftermiddag: Flaske, powernapper evt. lidt her, men denne lur begynder ofte at forsvinde omkring 6 måneders alderen.
Aften: Grøntsagsmos og stille og roligt forsøge med lidt kød og fisk blendet ned i. Vand af kop
Puttes til natten med en flaske
Sen aften: Evt. flaske
Nat: Så vidt muligt vand
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke med dem begge fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske