Brev:
6 måneder og grød - eller ikke grød
18. juli 2007
Alder:
6 mdr.
6 måneder og grød - eller ikke grød
Kære Helen
Min dejlige, lille (store) high need datter "gør knuder" med alt det, som bare gik forrygende med storebror :o)
Jeg har - siden hun var knap 4 måneder - forsøgt at give hende grød. Hun bliver 6 måneder den 26. juli. Jeg har givet hende majsgrød med æblemos og risgrød med æblemos - begge dele hjemmelavede, for det gjorde jeg også med min søn. Men jeg må jo smide hele molevitten ud hver gang, for hun spiser det ikke. Det er jeg så blevet træt af, så nu køber jeg pulverrisgrød og putter æblemos i det. Men det spiser hun heller ikke.
Der er dog forskel fra for 2 måneder siden og til nu. Nu er hun nemlig begyndt at åbne munden, når skeen kommer - dog kun ved de første par skefulde... Hun får nogle gange sunket noget af det, men det ser ud, som om det meste kommer ud igen. Hun sidder med det inde i munden og arbejder - noget glider ned og resten kommer ud.
Det ser ikke ud, som om hun ikke kan lide det - hun laver ikke ansigter. Hun vil mægtig gerne have fat i både ske og skål.
Når vi har siddet sådan et stykke tid (mig smaskende og "hmm, smager dejligt", "lækker grød" og med munden på vid gab for at vise hende, at det er søreme guf, der bliver serveret), så begynder hun til sidst at græde - sådan nærmest lidt frustreret. Og det ender som regel med, at hun så må have en flaske.
Jeg sørger for - selvom det er et puslespil uden lige - at hun ikke er for sulten, for mæt eller for træt. Men der er bare ingen succes. Vi har holdt mange pauser i de 2 måneder, fordi jeg tolkede hendes reaktion, som at hun endnu ikke var klar.
Men nu er hun altså 6 måneder, og jeg synes, at hun skal spise noget andet end mælk og vælling. Så nu forsøger vi hver dag, men det bliver ikke bedre.
Hun har været inde i en periode, hvor hun sov fra kl. ca. 20.00 - 05.00/06.00 uden at skulle have mad. Nu er hun begyndt at vågne flere gange. De fleste gange falder hun til ro ved at få sutten, men een gang virker det kun, hvis hun får en sutteflaske i munden. Hun drikker sjældent ret meget, men den virker åbenbart meget beroligende :o)
Har du nogen gode ideer til at vænne hende til grøden. Skal vi helt springe grøden over og prøve med noget andet? (Har i øvrigt forsøgt en enkelt gang med kartoffelmos med aktivering af brækrefleksen til følge :o) )
Hun er meget interesseret i vores mad og rækker ud efter hvad som helst, vi andre putter i munden. Men hvad må vi give hende, når hun kun lige er 6 måneder?
Eller synes du, at det er ok, at hun bare fortsætter med MME?
Håber, du kan hjælpe.
Rigtig god sommer.
Med venlig hilsen
Ermelin