Svar: Tvivl om det med mad
18. juli 2007
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Det er godt at det går så fint med skemaden og min umiddelbare tanke er at du skal til at begynde med lidt mere variation.
Nu hvor din datter er 6 måneder gammel, så må hun meget gerne begynde at gå kogt kød og fisk blendet ned i sin grøntsagsmos og du må meget gerne begynde at bruge mange flere og meget mere smagfulde grøntsager.
Det vil også være en god idé at du forsøger med lidt grovere grød, som f.eks. flerkornsgrød, havregrød og øllebrød.
Hvorvidt du skal begynde at give skemad 3 gange dagligt afhænger af hvor meget, altså hvor store portioner din datter spiser i øvrigt. Hvis hun spiser store portioner, så kan det være en fordel at skrue lidt ned for disse og dele det ud på dagen, så hun f.eks. i stedet for at spise 1½ dl. 2 gange dagligt, får 1 dl. 3 gange dagligt. Dette sikrer plads til mere mælk og sikrer samtidig også at hun får mulighed for større variation af forskellige fødevarer.
Mælk udgør fortsat en rigtig stor del af hendes indtag og hvorvidt du kan begynde at erstatte et ammemåltid med et skemåltid og vand af kop, afhænger helt af hvor meget hun både spiser af skemad og hvor meget du i øvrigt ammer. De fleste børn vil i 6 måneders alderen fortsat have behov for 5 amninger dagligt, nogen mere og du skal regne med at hun vil have behov for at drikke 750-900ml mælk ved siden af den skemad hun får. Dette ud fra at hun spiser godt.
Nogle børn vil i 6 måneders alderen have et rigtig fint med 2 måltider skemad og andre skal øges til 3. Dette er helt individuelt og afhænger også af hvor tidligt man er startet.
En plan for dagen med 3 måltider skemad og som samtidig giver plads til amning, kunne se således ud:
Morgen: Amning
Formiddag: Havregrød, flerkornsgrød eller lignende, evt. med frugtmos, vand af kop
Evt. ammes og puttes til formiddagslur
Frokost: Grøntsagsmos med kød/fisk, vand af kop
Evt. ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes og puttes evt. til powernap, omkring 6 måneders alderen begynder mange børn at springe denne lur over
Aften: Grøntsagsmos med kød/fisk, stille og roligt tage mere og mere udgangspunkt i det I andre spiser, prøve at få lidt sovs osv. på mosen, så det smager af lidt. Vand af kop
Ammes og puttes til natten
Sen aften: Ammes
Nat: Vand
Som du kan se her er der skitseret 6 amninger, hvoraf den ene af de to før lur nogle gange kan undværes, det er dog stadig en del mælk der er nødvendig. Hvis du gerne vil nedtrappe amning, så vil det være relevant at du går ind og giver flaske i stedet, ellers vil din datter ikke være i stand til at kunne tage sit mælkebehov.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske