Svar: Spiser ikke så meget - tager meget lidt på - er der grund til bekymring
18. juli 2007
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Tillykke med den lille pige:o)
Min umiddelbare tanke er at du skal sørge for at holde gang i din datters mave. Du skriver at hun har lidt hård mave og jeg er ret sikker på at dette spiller ind på hendes lyst til at spise. Jeg synes derfor det lyder rigtig fornuftigt at forsøge med lidt laktulose og i første omgang kan du prøve at give hende 2 ml 2 gange dagligt og se om det har nogen effekt.
Derudover tænker jeg som din sundhedsplejerske at du skal forsøge at give din datter mad hver 3-4 time. Jeg tænker dog også at du kan forsøge med lidt samme rytme som hvis du ammede. At du starter med at give hende mælk, så skifter du hende, cykler lidt med benene, trykker hende lidt under fødderne, får lidt gang i tarmsystemet osv og så giver du hende mælk igen. Herefter er hun så færdig med at spise og kan puttes til en lur.
Om aftenen og natten skal du ikke lade hende sove så længe at hun springer et måltid over. Det vil sandsynligvis være muligt at få hende til at spise mere eller mindre i søvne og det skal du benytte dig af. Det vil sige at du f.eks. med held kan give hende en flaske inden du selv går i seng, så kan både du og hende få en sammenhængende nattesøvn og så skal hun have flaske igen i løbet af natten.
Jeg synes umiddelbart ikke at du skal give hende den gule allomin. Den er god at give til børn som er meget sultne og som har behov for at få noget som mætter dem lidt mere og det er jo det modsatte som gør sig gældende hos jer. Hvis du begynder at give hende en erstatning som mætter yderligere, så nedsætter hun bare sit indtag endnu mere og det har hun ikke behov for - hendes væske behov skal også dækkes.
Det bør derfor være en type 1 erstatning I bruger og du kan godt forsøge dig frem og se om hun bedre kan lide smagen af en anden. Du kan f.eks. prøve den grønne allomin eller købe Nan H.A fordi disse to produkter anbefales til børn med problemer med hård mave.
Du kan også forsøge dig med en anden type flaskesut, for at se om det giver nogen forskel. Nogle børn har brug for at der er lidt større huller eller at sutten er mere fleksibel og eftergivelig så de bedre kan få mælken ud og det kan bedre deres indtag. Jeg har hørt at Pigeon og Nuby skulle lave nogle eftergivelige sutter som børn måske vil tage imod, når de afviser andet... Tjek lige hos mine partnere, om det er noget de evt. har, så du kan få rabat.
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke - det skal nok gå alt sammen, knus herfra:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske