Svar: Hvordan hjælper vi vores datter?
18. juli 2007
Alder:
17 mdr.
Hej med jer
Vi er alle forskellige og nogle har mere temperament end andre. Der vil altid være nogen som råber højst i forsamlinger og så er der dem, der lige afventer og ser tingene lidt an inden de blamerer sig for meget - måske jeres datter hører til de sidstnævnte og det er der jo ikke noget i vejen for.
Det er dog ikke ensbetydende med at hun skal finde sig i hvad som helst og hun skal også lære at sige fra. Men du skriver at hun kommer og henter jer når hun har brug for hjælp og det synes jeg er rigtig vigtigt. Det viser jo netop at hun godt kan mærke når det ikke er okay, hun er bare endnu ikke gammel nok til at vide, hvordan hun skal få sagt stop og så henter hun dig. Det synes jeg lyder rigtig godt.
Det bedste I kan gøre er at vise hende vejen. Hun skal naturligvis trøstes, når og hvis hun bliver slået, skubbet til og bidt - det er meget vigtigt at I netop viser at det ikke er okay at gøre sådan og med ord også siger "Av, det gør ondt på Nanna, Nanna bliver ked af det" osv. så det barn der har gjort hende ondt lærer at det ikke er okay.
Jeres datter skal vide at I er der for hende og hjælper hende. At hun altid kan søge råd og få hjælp hos jer. I takt med at hun bliver ældre og begynder at kunne bruge sit sprog, så vil kunne hjælpe hende med at mægle i konflikter, vise hende hvordan man kan bruge sproget og nå til enighed, opnå kompromis, men der er hun jo slet ikke endnu. Lige nu har hun bare brug for at I accepterer som hun er og ser det som et godt tegn at hun henter jer og på den måde siger fra.
Håber at det går godt i øvrigt... er der kommet en lille ny til?
Fortsat held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske