Brev:
Hvordan hjælper vi vores datter?
18. juli 2007
Alder:
17 mdr.
Hvordan hjælper vi vores datter?
Hej Helen
Nu har jeg et spørgsmål angående opdragelse og personlighed.
Vores datter på 17 måneder kan ikke så godt lege med andre børn på hendes alder lige for tiden. Og problemet er sådan set ikke hende - det er de andre! De er så stride!!! Vi kender stort set kun én pige på hendes alder, som stadig kan lege med hende. De andre skubber, slår, bider og tager hendes ting.
Jeg ved godt, at det er en alder de skal igennem, men jeg er ikke sikker på, at vores datter får den i så udpræget grad.
Både faderen og jeg er 'rolige' mennesker (jeg har dog et temperament, som kommer til udtryk engang imellem!), og det vil hun vel med al sandsynlighed også blive, eller hvad??
Problemet er jo ikke større, end at vi må finde andre legekammerater til hende lige i denne tid, men jeg tænker lidt på, om hun bliver for eftergivende. Hun skal jo også kæmpe og sige fra. Kan vi hjælpe hende med at lære det?
Altså hjemme overfor far og mor er det ikke noget problem, hun smider sig ned på gulvet og skriger HØJT og længe, hvis der er noget, der ikke passer hende, men overfor andre børn bliver hun bare ked af det og henter mor, som skal hjælpe hende.
Tror du, at hendes tid nok skal komme, eller er der børn, der bare er lidt mere 'eftergivende' eller 'tilgivende' eller hvad man nu skal kalde det. Og hvad kan vi i givet fald gøre for at spidse hendes albuer lidt.
Når nu fx hun bliver skubbet og falder og græder. Så må man vel trøste, ikke? Og når hun bliver bidt skal hun jo også trøstes, ikke?
Hvad mener du? Har vi i virkeligheden slet ikke noget problem??? ;o)