Svar: Lægges i barnevognen
18. juli 2007
Alder:
0 mdr.
Hej med dig
Tillykke med den lille pige:o)
Som du skriver er hun stadig meget spæd og har behov for meget nærhed. Det er dejligt at du oplever at amningen fungerer rigtig godt og din datter tager også fint på, men du har fuldstændig ret i at rytmen og måden at falde i søvn på er anderledes når man får bryst end når man får flaske. Det er også sådan at børn som ammes spiser hyppigere end børn som udelukkende får flaske.
Når du lægger din datter til brystet, så vil det være en god idé at du lader hende spise fra den ene side, gerne 20-25 minutter hvor du sørger for at holde hende godt igang, så hun ikke falder i søvn. Herefter skifter du hende, så hun vågner lidt op igen og så tilbyder du hende det andet bryst. Nogle gange vil hun spise rigtig længe her, andre gange kun få minutter og atter andre gange vil hun ikke have noget, men tilbuddet skal være der.
Det er naturligt at hun protesterer, når hun lægges fra en varm favn ned i en kold seng. Samtidig virker en seng eller barnevogn stor og utryg i forhold til den trange plads hun kender fra maven. Derfor hjælper det at svøbe hende.
Når du lægger hende fra dig, skal det være inden hun falder i så dyb søvn, at hun ikke ænser at hun bliver flyttet. Det er synd for hende, hvis hun sover godt og idet hun så lægges ned, så oplever hun et skift og bliver forskrækket fordi hun pludselig er lagt et helt andet sted. Det er utrygt. Samtidig skal hun så holdes svøbt, så hendes mororefleks ikke går igang, men så hun hele tiden føler sig omsluttet - det er så bare et klæde der omslutter hende og ikke dine arme.
Se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng. Hun er stadig svøbt og du må godt begynde at give hende en sut. Du kan evt. gøre det at du tager en stofble og trækker igennem sutten, eller køber en rigtig sutteklud som du kan lægge ved hendes ansigt. Det at have noget ved ansigtet virker beroligende, lidt ligesom brystet kan gøre.
Din datter ved endnu ikke hvad det vil sige at være sulten og mæt og derfor tror hun at hun skal spise hos dig. Det er derfor naturligt at hun søger meget hos dig, men hos far falder til ro. Netop fordi han ikke lugter af mælk.
Når du sidder med hende, så prøv at have hende liggende på dine lår, eller når du går med hende, så prøv at have hende liggende med maven på din underarm. Hvis hun ligger i ammestilling eller tæt på brystet, så vil hun naturligt søge.
Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske