Svar: Tandbørstning - 12 mdr.
18. juli 2007
Alder:
12 mdr.
Kære Tine
Dejligt at høre at din datters navle nu er bedret - godt med en klog kollega:o)
Det er vigtigt at din datters tænder børstes dagligt også selvom det er problematisk. Jeg ved ikke om din datter er helt over sit 'mælkestadie' ellers så vil det være en god idé at stoppe nu, da mælk indeholder sukker som lægger sig om tænderne. At give mælk som en del af putteritualet dur derfor ikke - sukkeret lægger sig om tænderne og giver huller...
De tandlæger jeg har talt med siger at børns tænder bør børstes to gange dagligt (morgen og aften), man kan sige at hvis man sørger for en rigtig god aftenbørstning (og barnet ikke drikker mælk om natten), så vil tænderne være rimeligt rene om morgenen, hvorfor det er lettere at lade barnet selv børste her. Din datter er dog på ingen måde i stand til at børste selv, men jeg tænker at du måske kan nøjes med at være 'den strenge mor' om aftenen og så ikke gøre helt så meget kamp ud af det om morgenen.
Tandlægerne siger dog også at tandbørstningen af mælketænderne har betydning for de blivende tænder, så der er ingen vej uden om - tænderne skal børstes.
Prøv at tænke alternativt. Lad hende ligge ned, lad hende sidde foran et spejl, sidde på skødet, på bordet - hvad som helst, der bryder den vane I er i. Nogle børn har også glæde af en elektrisk tandbørste og synes det er sjovere.
Håber at ovenstående hjælper lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske