Svar: Blandet
18. juli 2007
Alder:
12 mdr.
Kære Mette
Tillykke med 1 års dagen, håber at I havde en rigtig god og dejlig dag:o)
Hvorvidt børn skal spise og selvregulere, afhænger naturligvis af hvor meget de spiser. Det lyder som om at I har en datter med en god og sund appetit og det lyder som om hun spiser godt, men ikke som om hun overspiser. Jeg tænker at i takt med at hun nu er blevet et år, så vokser hun ikke så meget mere og hun bliver naturligt mere selektiv i sine madvaner, så derfor skal I ikke nu begynde at skære ned i hendes madforbrug, - det kommer helt af sig selv.
Flasken tænker jeg også stopper stille og roligt. Det er fint at have den til når hun en enkelt gang bliver ked af det og har brug for den, for at finde roen, men stille og roligt vil en kop lun mælk kunne komme i stedet og så vil hun tilsidst kunne få lidt vand. Sørg derfor for at holde indtaget og tilbuddet af flasker på et minimum og så stopper den helt af sig selv.
Hvis du fortsat har jern og d-dråber tilbage, så må du gerne fortsætte med dem til de er brugt op, ellers vil det være fint at du overgår til en multivitamintablet i stedet. Her skal du dog være opmærksom på at hun endnu ikke kan tygge den og du skal knække den i kvarte, så hun ikke får den galt i halsen.
Til festlige lejligheder vil lidt juice eller saft være helt i orden. Man kan diskutere hvorvidt man skal bruge sukkerfri saft eller rigtig saft og det er lidt et holdningsspørgsmål. Der er så vidt jeg ved ikke lavet undersøgelser af at bruge sødestoffer i forhold til børn (altså hvis man f.eks. vælger light saftevand), men der er lavet undersøgelser i forhold til voksne som ikke har vist det problematisk. Nogle har den holdning at de hellere vil bruge saft med sødestoffer, da det holder kalorieindtaget nede, hvor andre siger at de hellere vil give rigtig saft, men så gøre det sjældent.
Sodavand behøver hun ikke, juice kan være lidt blandet juice, eller appelsin, æble - hvad I nu synes og man kan overveje om man skal fortynde det lidt...
Du kan også vælge at lave milkshake eller smoothies hvor du blander mælk og frugt og på den måde får lavet en lille 'drink' som du selv er herre over hvad indeholder.
Vand kan gøres lidt lækkert ved at komme lidt citronskiver, appelsinskiver eller lignende i.
Med hensyn til ferie og længerevarende køretur, så tager jeres datter ikke skade af at køre nogle timer i stræk. I skal dog sørge for at hun har underholdning undervejs, for ellers er det lang til at skulle sidde stille og det er nok det, som bliver det sværeste. Hvor mange pause afhænger altså helt af, hvordan hun har det - hvis hun falder i søvn, så kom af sted og få kørt nogle km, når hun så vågner så kan I holde en lidt længere pause. Pauserne må indlægges efter hvad hun viser af behov undervejs.
750km svarer til ca 6½ times ren kørsel, dertil kommer så stop ved tankning undervejs, evt. færge, og en bilkø som man kan komme til at havne i. I skal naturligvis overveje hvad tid I vælger at køre hjemmefra - det kunne måske være en fordel at køre meget tidligt om morgenen, så jeres datter mere eller mindre hurtigt falder i søvn i bilen og I kommer godt af sted. Så kan I planlægge et stop ved morgenmadstid og igen ved frokosttid og se hvor langt I ca. når. Er man kommet godt af sted, så er det også lettere at holde pauser undervejs med lidt ro i kroppen:o)
Til selve turen vil det være en god idé at have lidt nyt og spændende med, som kan interessere og underholde lidt. Nyhedens interesse er altid stor. Hav f.eks. forberedt nogle små pakker hjemmefra, så jeres datter en gang imellem efter stop, hvor I skal kører et godt stræk igen, kan få en ny lille ting at beskæftige sig med. Det kan være alt fra et stykke legetøj, som er praktisk at have i bilen, til en lille pakke rosiner.
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke med det hele og håber I får en god ferie:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske