Svar: Hvor meget må han veje?
18. juli 2007
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære Line
Din dreng lyder til at være en rigtig sund og dejlig lille dreng og han lyder ikke til at være overvægtig. Han er kun 2 år og skal derfor fortsat have lov til at være som han er.
Man skal aldrig sætte så små børn på kur og at tabe 2 kg for et barn på hans alder med hans størrelse er slet ikke relevant. Sådan må du slet ikke tænke. Din dreng har altid været en stor dreng, allerede fra han blev født lå han højt på kurven og det er vigtigt at han følger sin kurve.
Små børn skal jo ses af lægen hvert år og her vil lægen også veje og måle ham og du vil her kunne følge med i om han begynder at veje for meget. Det skal man naturligvis være opmærksom på, men du skal tænke på at børn jo også vokser i højden, så hvis det viser sig at han vejer for meget, så er det vigtigt at bibeholde vægten samtidig med at han vokser i højden og så vil han naturligt blive slankere.
Det du skal fokusere på her og nu er at han skal tilbydes varieret kost, og han skal spise sundt. Han skal ikke fyldes med saftevand, sodavand, slik og kager, men skal lære at spise almindelig sund og fornuftigt mad. Han skal således heller ikke leve af råkost og salat:o)
Når du giver ham mælk, så vælg letmælk og produkter af letmælkstypen. Hvis han er ved at nærme sig 3 års alderen, så kan du dog godt begynde at tilbyde ham de mere fedtfattige produkter som skummetmælk og minimælk. Sørg for at give ham små hyppige måltider, så han fortsat spiser lidt men tit.
Sørg for at han får rørt sig, gå til noget sport (svømning, gymnastik eller lignende) som I måske kan gå til sammen. Eller dans med ham, spil bold med ham, lad ham cykle osv. så han bliver bevæget og bruger sig selv.
Da jeg ikke kan se ham, så kan jeg naturligvis ikke vurdere, hvorvidt de 14,6 kg er for meget. Det skal man se ham for at vurdere. Man kan dog sige at i forhold til hans alder, så er 14 kg umiddelbart fint, men i forhold til hans højde, så er det måske i overkanten, det kommer an på hvordan han er bygget, om der er tale om muskelmasse osv... Højdemæssigt er han lidt under gennemsnittet og derfor skal han ses for at kunne vurdere det.
Så ud over at du ikke skal sætte ham på kur, men sørge for at han spise sundt og godt, så tænker jeg at du må få lægen til at kigge på ham og tage en snak om det.
Håber dette er svar nok, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske