Svar: Søvn, kravlegårde og babygynger
18. juli 2007
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Din datter er nu 2 måneder gammel og det betyder at hun vil have glæde af et lidt mere fast putteritual, altså en mere fast rutine, når hun skal sove. Hun skal dog være omkring 4 måneder før du begynder at putte hende mere til bestemt tid osv.
Lige nu vil det således være rigtig fint, hvis du begynder at overveje, hvordan du gerne vil kunne putte hende fremover. Skal hun f.eks. kunne puttes med sin sut eller en sutteklud, skal hun have en sovebamse, skal der synges en godnatsang eller spilles en lille melodi osv. Sådanne små ritualer vil du meget fint kunne indføre nu.
Når hun bliver ældre, begynder at få skemad osv. så vil du naturligt komme ind i en anden rytme. Det vil være relevant at hun her får mad på nogenlunde fast tid og således også ammes/får mælk og puttes til nogenlunde fast tid.
Der er intet usædvanligt i at hun med den alder hun har, powernapper lidt om aftenen og så vågner op og er vågen det meste af aftenen. Det er helt okay at have sin vågne periode her og det er jo rigtig hyggeligt for jer forældre, da I så begge kan nyde hende og hun ikke sover aftenen væk. Dette mønster vil dog også ændre sig i takt med at hun begynder at sove anderledes om dagen og bliver ældre. De fleste børn vil mellem 4-6 måneders alderen have det fint med at blive puttet mellem kl. 20-21 om aftenen. Det tager vi til den tid:o)
Du kan godt lære hende af falde i søvn og sove i sin seng. Det vil være hensigtsmæssigt at hun ammes og når hun så efterfølgende viser træthedstegn, så gør I klar til at putte hende. Hvor I normalt ville ligge med hende på maven eller i armene, skal I i stedet svøbe hende. Det at være svøbt vil give hende fornemmelsen af tryghed og at være tæt - men det vil være af et klæde og ikke af jeres arme.
Sengen kan også gøres hyggelig og tryg ved at have en sengerand, en himmel eller lignende, så barnet på den måde er omsluttet og føler sig mere som "liggende i en lille hule".
Når I lægger hende fra jer, skal det være inden hun falder i så dyb søvn, at hun ikke ænser at hun bliver flyttet. Det er synd for hende, hvis hun sover godt og idet hun så lægges ned, så oplever hun et skift og bliver forskrækket fordi hun pludselig er lagt et helt andet sted. Det er utrygt. Det er derfor vigtigt at hun lige når at følge lidt med i at hun rent faktisk flyttes, men samtidig på et tidspunkt, hvor hun er træt nok til at sove videre og ikke protesterer - det er svært, men det kan lade sig gøre.
Se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng. Hun er stadig svøbt og hun har sin sut. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Put hende evt. i liften, da den har kaleche og dermed skaber en lille hule og skærmer hende. Liften kan I også vugge frem og tilbage, svinge lidt i armene. Hvis hun er vågen og ligger og kigger, så lad hende ligge, men bliver hun ked af det, så skal hun naturligvis op. Nogle gange falder barnet dog i søvn af sig selv, hvis det ligger skærmet og oplever roen omkring sig. Det er ikke synd for hende at få lov at ligge lidt for sig selv og kigge, men det er synd for hende, hvis I ikke reagerer, når og hvis hun er ked af det:o)
Med hensyn til kravlegårde, så er nogle familier rigtigt glade for disse og andre ikke. Generelt kan man sige at det jo er få måneder at kravlegården gør gavn. Den er god at bruge, hvis man har det fodkoldt og gerne vil have barnet løftet lidt fra gulvet, den er god at bruge i den periode, hvor man ikke kan gå fra barnet og vil være sikker på at imens man lige er på toilettet så skal barnet ligge trygt og godt, den er god at bruge, hvis man har en stor hund som man gerne vil beskytte barnet lidt imod osv.
Men når børn begynder at kravle omkring, så skal de ikke være i en kravlegård, men have lov til at bevæge sig frit omkring på gulvet og her vil den ofte blive brugt som opmagasinering af legetøj...
Der er ikke noget i vejen for at have en kravlegård, du skal bare overveje hvorfor du gerne vil have den og hvorlænge den vil blive brugt - måske kan du leje en...
Med hensyn til babygynge, så skal jeres datter kunne sidde inden hun placeres i sådan en. Enkelte vil kunne i 6 måneders alderen, men de fleste vil være omkring 8 måneder inden det er aktuelt. En babygynge er dog en rigtig god idé, når man taler om at stimulere barnets balance, så jeg kan godt forstå du har fået den tanke, men det er for tidligt endnu. Husk at en babygynge ikke er det samme som en hoppegynge. Hoppegynge anbefales ikke.
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske