Svar: Stort temperament
18. juli 2007
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Det er helt naturligt at børn omkring 10 måneders alderen begynder at vise mere selvstændighed end tidligere. Jeres dreng er godt på vej gennem separationsfasen og han er nu så gammel at han begynder at vise mere vilje og han er også bevidst om at han ved at reagerer på en bestemt måde, kan få en reaktion fra jer.
Det er protestere mod bleskift hører alderen til, det samme gør at protestere mod at blive lagt ned, protest mod at få tøj f.eks. jakke på, protest mod at blive madet osv. - munden lukkes sammen.
Det bedste man kan gøre er at acceptere at han er et selvstændigt lille væsen og se se det som et sundhedstegn at han lader sin egen vilje komme igennem en gang imellem. Og derudover så er det meget vigtigt at man ikke gør et stort nummer ud af det og måske prøver at finde kompromiser.
Han behøver f.eks. ikke blive vasket ved hvert bleskift, hvis han kun har tisset. Har han afføring skal han naturligvis vaskes, men er der tale om en tissetår, så lad være. Brug også en gang imellem buksebleer, som hives op og ned som et par underbukser, så kan han stå på gulvet imens. Det handler altså om at indgå et kompromis og forsøge ikke at gøre bleskiftning til en magtkamp.
Hvis han oplever at blive lyttet til og få sin vilje en gang imellem, så har han også lettere ved at acceptere et nej en anden gang. Når han bliver gal og temperamentsfuld, så pumper adrenalinen rundt i kroppen og hvis I ikke lytter til hvad han vil eller ikke vil, men presser jeres magt igennem, så puster I til ilden og det bliver endnu værre. Hvis han derimod føler sig lyttet til og forstået, så slapper han også mere af.
Fortsat held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske