Brev:
Stort temperament
18. juli 2007
Alder:
10 mdr.
Stort temperament
Kære Helen
Tak for dine gode svar tidligere. Nu har jeg igen lige brug for lidt input udefra ...
Min dreng er det man kalder et high need barn og det har hjulpet os meget at finde ud af det, og nu hvor han kryber/kravler omkring går det bedre og bedre. Han er meget signal stærk, ikke sådan at det altid er let at aflæse ham, men han viser meget tydelig hvis der er noget der irriterer ham, noget han ikke vil. Derudover har han et kæmpe temperament, det hænger måske lidt sammen med det at være meget signal stærk...?
Det giver sig udtryk ved at vi tager os nogle kampe i løbet af dagen. Særligt omkring bleskift, ned at sidde i barnevognen, ind i autostolen og lignende. Han er en stor dreng og han kan derfor godt være svær for mig at holde når han skal vaskes ved bleskift, føler nogle gange det nærmest er at anvende vold når jeg skal holde ham fast, eller far holder - jeg vasker ! Jeg forklarer/siger til ham: "så nu skal du skiftes, det kan godt være det er træls, men det skal du altså ". Han er kun lige 10 mdr. og jeg syntes egentlig det er ret tidligt vi har de kampe.
Ellers har han let til smil og latter, og så snart kampen er ovre, er der heller ingenting. Han græder ikke med tårer, men kæmper imod ved at gå i flitsbue og skriger.
Hvordan griber man det bedst an med sådan et temperament?