Svar: Bananmos
18. juli 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Charlotte
Jeg håber at du og Victors far havde en hyggelige "kæresteaften" og at alt gik uden problemer:o)
Det lyder umiddelbart som om at Victor stortrives i øjeblikket og at det går godt. Jeg tænker dog at banan umiddelbart nok er lidt hårdt for hans mave at begynde med, det anbefales normalt at man begynde med kogt mos - som f.eks. æble eller pæremos. Banan kan have tendens til at virke forstoppende og være hårdt for maven på en 4 måneders baby:o)
Samtidig så tænker jeg også at du måske skulle overveje at begynde med lidt grød i stedet for frugtmos, - det kunne være en risgrød, som er meget mild og mælkeagtig i smagen og har en rigtig fin og lind konsistens. Sundhedsstyrelsen anbefaler at frugtmos kun bruge som topping på en grød eller gives som en dessert efter et grøntsagsmåltid.
Du kan godt lave risgrød fra bunden, hvor du bruger din egen mælk. På apoteket kan du købe bogen "mad til spædbørn og småbørn" til ca 65 kr. Jeg ved dog at du også kan få den af din sundhedsplejerske, der hvor du bor:o) Heri kan du læse sundhedsstyrelsen retningslinier omkring den første skemad og du kan få opskrifter på den første grød og mos.
Jeg vil som sagt anbefale at du forsøger med lidt grød. Du kan begynde med lidt ris, majs, hirse eller boghvedegrød. Du kan som sagt lave det selv, eller du kan købe de industrielle produkter som skal opblandes med kogt vand.
Grøntsagsmos venter du med indtil Victor er ca 5 måneder og her kan du introducere det som 2 måltid. Når han f.eks. kan spise en lille dl grød om formiddagen/frokost, så kan du begynde at give lidt grøntsagsmos om aftenen, hvor udgangspunktet så er jeres grøntsager. Hvis I får lidt gulerod, kartoffel, blomkål, broccoli og lignende, så kan du lave mos til ham af det. Husk at i alt hjemmelavet mad skal der tilsættes en tsk fedtstof i hver portion. Princippet er at det er bedre at give ham 3/4 dl. 2 gange dagligt (grød+grøntsagsmos) end at give ham 1½ dl. af en ting.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Amning
Formiddag: Amning
Frokost: Grød evt. med lidt frugtmos, vand af kop og efterfulgt af amning.
Eftermiddag: Amning
Aften: Amning og her kan du så ved 5 måneder begynde at introducere lidt grøntsagsmos efterfulgt af amning
Sen aften: Amning
Nat: Evt. amning
Du skriver at du snart skal begynde arbejde igen og jeg tænker at du jo så naturligt ikke vil kunne amme så meget som nu. Da Victor ikke er ældre end han er, vil skemaden ikke kunne erstatte et ammemåltid og det vil sandsynligvis være nødvendigt at introducere ham for en flaske, de overvejelser skal du så også have med.
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske