Svar: Ammestop og opstart dagpleje
18. juli 2007
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Velkommen til og tusind tak for dine pæne ord:o)
Når din dreng skal passes er han ca 8 måneder gammel og her vil det være passende med 3 amninger dagligt. Du vil således kunne bibeholde den tidlige morgenamning, amning om aftenen og senaften eller amning sen eftermiddag og aften. Jeg tænker at sidstnævnte med at amme sen eftermiddag, måske vil være rart for jer i starten - fordi det vil være en dejlig måde at møde på igen.
Formiddagsamningen er nok den der kommer til at være sværest for ham at undvære, som du beskriver det lige nu. Jeg tænker dog at når du ikke er tilstede og dagplejeren skal putte ham, så vil det sandsynligvis gå helt af sig selv. Her vil hele rutinen være anderledes, han vil få så mange nye indtryk og sandsynligvis være så træt at han simpelthen bare falder i søvn hos hende. Jeg synes derfor ikke der er nogen grund til at gøre et stort nummer ud af at fjerne denne amning lige nu.
Så forsøg i stedet at se om du i første omgang kan undvære amningen kl. 14. Tilbyd nok at spise (jeg giver dig en plan) og tilbyd så en kop lun mælk (sødmælk eller mme) eller evt en kildevandsflaske med lidt vand og se om du kan få ham puttet uden. I stedet kan du så amme ham sen eftermiddag.
Han må gerne få komælk og komælksprodukter, men så længe han er under 9 måneder må han ikke få for meget. Det vil sige at komælk kan indgå i madlavningen og også tilbydes i så små mængder at det ikke overskrider indtaget af modermælk. En lille smule sødmælk af en kop vil være i orden og det samme vil en lille portion tykmælk eller A38 (3,5%). Dette kan således gå i stedet for en eftermiddagsamning i takt med at han bliver ældre. Omkring 9 måneders alderen vil to amninger være nok, så han ammes tidlig morgen og når han skal puttes til natten.
Med den alder han har, så tænker jeg at det ikke burde være nødvendigt at give ham flaske og begynde at lære ham det. Det lyder også som om du meget gerne vil amme ham selvom du begynder arbejde og jeg tænker at det kan du også sagtens.
En plan for dagen til et 8-9 måneders barn (når han skal til at passes) kunne se således ud:
Tidlig morgen: Amning
Morgen: Grød, evt. med frugtmos, vand af kop
Formiddag: ½ bolle at sidde med og gnave lidt i, ½ banan eller anden frugt (mos eller frisk frugt), vand eller mælk af kop
Puttes til formiddagslur
Frokost: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, ved siden af fortsat grøntsagsmos med kød/fisk, så han bliver mæt nok. Vand af kop
Puttes til middagslur (prøv evt. med lidt lun mælk af en kop)
Eftermiddag: En lille portion tykmælk eller lignende med rugbrødsdrys, frugtmos, bær, ½ banan, ½ bolle med lidt smør, ost og lignende. Vand af kop
Sen eftermiddag: Evt. amning
Aften: Mere og mere familiemad, må gerne få pasta og kødsovs, kartoffelmos og millionbøf, frikadelle, kylling, boller i karry. Meget gerne mad som smager af noget. Forsøge med lidt at sidde med i hånden, mad i små stykker som skal tygges - igen ved siden af mos så han også her mættes. Han bliver ikke mæt nok af det han selv kan tygge sig igennem.
Evt. lidt frugt eller frugtmos til dessert. Vand af kop
Ammes og puttes til natten
Sen aften: Evt. amning eller vand, mange børn har brug for noget her for at kunne sove om natten.
Som du kan se her, så vil han fint kunne tage sit væskebehov af en kop og væske behovet kan umiddelbart dækkes fint af vand, når han skal passes. Mælkeindtaget dækkes så af din amning og den mælk, som dagplejer kan få ham til at tage af kop og en lille portion tykmælk.
Håber at ovenstående giver dig lidt mere overblik og lidt mere ro i sjælen:o) Rigtig meget held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske