Brev:
Ammestop og opstart dagpleje
18. juli 2007
Alder:
7 mdr.
Ammestop og opstart dagpleje
Hej Helen
Jeg er ny her hos dig, men har alligevel fået mange gode råd fra dig i din brevkasse, når du har besvaret andres spørgsmål.
Min søn fylder snart 7 mdr. og skal starte med at blive passet i dagpleje når han er 8 mdr. Han bliver ammet ca. 4 gange i døgnet og så ellers grød/mos resten af dagen. Mit spørgsmål til dig går på, hvordan jeg lige får amningen ned på kun 2 evt. 3 inden han skal starte med at blive passet, så vi får god tid til at køre en ny rutine ind.
Pt. ser dagen nogenlunde sådan ud:
Ca. 0400 - amning
Står op kl. 630 og får morgenmad omkring kl. 715 - her spiser han ca. 1 1/2 dl. grød - vi forsøger ihærdigt med havregrød, men det hitter ikke helt, så pt. er det risgrød.
Kl. 830 amning og derefter puttes til formiddagslur - som regel spiser han godt ved amning, så jeg har ikke en fornemmelse af at han blot hygger. Han har en tendens til at falde i søvn ved amningen, men er fuldt ud vågen og falder selv i søvn når han puttes.
Han sover ca. 2 timer her.
Vågen omkring kl. 11 og får frokost omkring kl. 12 - det er alt ligefra øllebrød, babygrød (økologisk m. meget lidt gluten) samt små rugbrødshapser, som har vist sig at være et hit.
Ca. kl. 14 - amning og derefter puttes til lur - sover ca. 1 til 1 1/2 time - spiser her igen godt.
Vågner omkring kl. 1530, hvor han får tilbudt frugtmos, men oftest vælger han det fra.
Ca. kl. 17 - aftensmad - er ikke glad for kartofelmos, men vi prøver nu med lidt sovs på, så det smager af mere. Får ellers tilbudt en mild fuldkornsgrød og frugtmos til dessert.
Kl. 1915 ammes og puttes til natten, hvor han typisk sover til omkring kl. 0400.
Mit problem går på, at jeg jo skal have fjernet de 2 amninger omkring kl. 830 og 14, hvor han jo vil være i dagpleje.
Han får tilbudt vand og mme af kop ved alle måltider og hver gang han vågner samt på varme dage i løbet af dagen. Han er efterhånden ved at være god til kop, men gider ikke mme eller en lille slurk sødmælk for den sags skyld. Vandet tager han hvis han er tørstig.
Han er ikke tilhænger af flasken - tro mig vi har forsøgt i gennem lang tid - så jeg ved ikke helt hvad vi skal stille op - både i den henseende om han får mælk og væske nok når han skal passes, hvor dagen vil starte som den gør nu, idet han vil blive afleveret hos dagplejeren omkring kl. 800 og dermed skal vi selv give morgenmad.
Jeg er i tvivl om han vil få dækket sit væske og mælkebehov, samt hvad kan jeg tilbyde ham i stedet for bryst inden han skal sove nu hvor mme bare ikke hitter og bliver spyttet ud igen. Umiddelbart vil jeg jo vurdere at der er for lang tid mellem morgenmad og frokost hvis han ikke får tilbudt noget før han skal sove specielt om formiddagen. Kan jeg give ham en bolle eller lign??
Han virker allerede nu til at være god til at tygge og er vældig interesseret i rugbrød mv.
Han er en stor dreng på ca. 9 kilo og 71 cm. Er altid glad og tilfreds og gør ihærdige forsøg på at kravle, er nysgerrig så det gør noget og skal altid følge med i det hele. Men jeg kan mærke på mig selv, at jeg nu begynder at stresse lidt over det med at vi skal have kappet 2 amninger af og hvad han så skal tilbydes i stedet eller om han skal kunne klare sig foruden. Han bestemmer selv mængden af sin mad, men typisk spiser han 1 1/2 dl. ad gangen.
Håber du kan hjælpe os - og tusind tak for hjælpen.