Svar: Mad - 11 mdr.
18. juli 2007
Alder:
11 mdr.
Kære Sonja
Du må give din datter stort set alt at spise og hendes mad bør tage udgangspunkt i den mad I andre spiser. I skal altså så vidt muligt spise det samme. Så hvis du bruger krydderier, bouillon terninger, dolmiosovs osv. så serverer du bare dette for din datter. Der er ikke noget problem i at give hende dette.
Det eneste hun ikke bør få det er de meget proteinrige mælkeprodukter som ymer, ylette og kvark. Hun må ikke få honning og heller ikke sådan noget som sushi.
Hendes mælkeindtag bør udgøre 500ml dagligt og det er alt incl. Det vil sige både det hun får af modermælkserstatning, den sødmælk du kommer på f.eks. en frugtgrød eller som hun drikker af glas og den portion tykmælk hun f.eks. spiser om eftermiddagen. Det samlede mælkeindtag bør ligge på ca 500ml også efter 12 måneders alderen.
Hvis det fungerer godt med den sene aftenmælk, så ser jeg ikke nogen problemer i at du bibeholder denne så I begge får jeres nattesøvn. I takt med at hun bliver ældre (efter 12 måneders alderen) så vil det dog være rigtig godt at du i stedet tilbyder hende en tår vand, hvis hun vågner og er tørstig.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske