Brev:
Middagslur - 17 mdr.
18. juli 2007
Alder:
17 mdr.
Middagslur - 17 mdr.
Min datter på 17 måneder er ikke ret god til at lægge sig til at sove om dagen. Det har gået rigtig godt i dagplejen på det sidste, men herhjemme er det en daglig kamp i weekenderne og nu hvor hun har ferie og er hjemme hos mig.
Hun sover kun en lur om dagen i dagplejen, og jeg forsøger også at holde den på en lur herhjemme, men hun er som regel så træt, fordi der kun er mig til at holde hende vågen, og jeg er højgravid - skal føde om ca. 5 uger.
I går ved middagstid gik det fint - hun var så dødtræt, at hun ikke orkede sætte sig op en eneste gang, men normalvis kan hun sætte sig op i barnevognen 60 gange inden hun giver sig og falder i søvn. Og det selvom hun er helt færdig og slet ikke kan holde øjnene åbne.
Jeg har indtil nu kørt den stil hvor jeg lægger hende ned, ligeså snart hun sætter sig op, men synes egentlig ikke den virker alt for fantastisk. Det kan godt tage det meste af en time, og jeg er ude hver tiende sekund nogle gange. Hun er bare hurtig.
Hvis jeg så i stedet lader hende sidde når hun har sat sig op, lægger hun sig aldrig ned igen. Så tager hun strømperne af, tager fluenettet af, smider sutten, stofbleerne og bamsen ud, og så sidder hun og pludrer indtil hun bliver træt af det og giver sig til at skrige.
Det med at gå en tur, når hun skal sove, vil jeg ikke så gerne ud i. Det har vi faktisk aldrig gjort. Nu hvor hun skal være storesøster, tror jeg ikke, tiden er til det, og desuden virker det heller ikke ret godt. Vi har gjort det nogle gange når vi er i byen, men det tager ligeså lang tid, og desuden er det for spændende for hende, når hun kan se os og evt. høre os.
Om aftenen har vi også kæmpet og gør det stadig, men det er blevet meget bedre, og det kan jeg sagtens leve med. Jeg giver hende nattøj på, læser en historie, fortæller hende lidt om dagen i dag og dagen i morgen, synger en lille sang og siger godnat. Og så går jeg. Men jeg går dog ind hvis hun græder igen. Så lægger jeg hende ned, giver hende sutten og siger godnat igen. Ingen hygge! På en 'dårlig' aften kan hun rejse sig op og kæmpe på denne måde i over en time. Det er dog oftest hvis vi har gæster.
Har du et råd med hensyn til hendes middagslur?? Jeg har ikke prøvet at putte hende indenfor i hendes seng, da jeg er bange for at vi igen vil få problemer om aftenen... Desuden synes jeg selv man sover rigtig godt i fri luft!
Så har jeg lige et lille bispørgsmål. Når vi har kørt aftenputning i fin stil i mange dage i træk, og vi tager i byen hvor hun er senere oppe, så går der snildt to dage hvor vi igen skal kæmpe i mindst en time hver aften. Er alle børn sådan, eller er hun bare enormt følsom hvad det angår? Og hvad kan vi gøre ved det? Det begrænser jo selskabeligeheden rimelig meget, hvis vi altid skal køre, så vi er hjemme igen kl syv om aftenen!
Og hvis vi forsøger at putte hende når vi er i byen, tager det timer. Vi prøvede sidst for et par uger siden, hvor både faderen og jeg forsøgte, tre gange i alt. Først kl et gav hun sig. Og derefter kæmpede vi hjemme i to dage inden vi var tilbage til normalen. Forslag???
Håber, du kan finde hoved og hale i mit spørgsmål.
Glæder mig til at høre fra dig.