Svar: Får hun for lidt mad?
17. juli 2007
Alder:
4 mdr.
Kære bekymrede mor
Der er en del børn, der netop omkring 4 måneders alderen reagerer som jeres datter og dette skyldes det udviklingsspring hun går igennem lige nu. Jeg tænker dog også at det er helt relevant at du medtænker hendes indtag af mad og at det kan være en faktor.
Min umiddelbare tanke, når jeg læser dit brev er, at det er vigtigt at din datter får mad nok dagen igennem - at blive proppet med mad inden natten kan godt give ekstra uro i tarmene og derfor opnår du ikke fuld effekt - faktisk kan det nogle gange give modsatte effekt.
Du nævner selv om flaske kan have noget at sige, og det kan det faktisk godt. Du skal derfor overveje om du vil fortsætte amningen og supplere med en flaske - også i løbet af dagen, eller om du vil forsøge at skrue din mælkeproduktion op, eller om du f.eks. skal til at forsøge med lidt skemad og så give flaske til natten. Uanset hvad du vælger, så tænker jeg altså at det vil være relevant at forsøge med lidt ekstra mad, men det skal som udgangspunkt være i løbet af dagen.
Hvis du som nu vælger at forsøge med flasken og samtidig ammer, så prøv at give flasken efter amning. Altså så du starter med at amme og hvis dette ikke er nok, så supplerer du med en flaske. Det kan være hun gerne vil have flasken med det samme, det kan også være hun ½ time efter amning bliver urolig og så giver du hende flasken der.
Hvis du vil øge din mælkemængde så er det vigtigt at du lægger hyppigere til - det giver mere mælk at amme hver 2 time i stedet for hver 4 time og din datter er den bedste til at stimulere dig.
Hvis du vil forsøge med skemad, så start med 4-5 tsk grød, lidt vand at drikke til og am så efterfølgende - start med en gang dagligt og når det går godt og hun kan spise en lille dl. så giver du hende to gange dagligt. Du må gerne bibeholde flasken til natten ved siden af.
Det med at gå i soveværelset, skabe ro, hjælpe hende med at koncentrere sig er rigtig fint, og jeg tror som sagt at din egen fornemmelse for lidt mere mad er rigtig. Jeg ved du hele tiden har ammet rigtig meget, så måske det er tid til noget mere og måske andet nu:o) Hvordan har du det med det?
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske