Svar: Følsomt barn - 12 mdr.
17. juli 2007
Alder:
12 mdr.
Kære Maria
Jeg ved fra dine tidligere breve at din datter går i vuggestue og at det indtilvidere er gået rigtig fint. At hun trives der - det er i hvert fald mit indtryk?
Har pædagogerne dér nævnt noget om at jeres datter virker mere følsom end andre børn, hvordan oplever de hende sammen med de andre, hvordan oplever de hende tackle hverdagen i institutionen, forældre der kommer og går osv?
Jeg tænker at det vil være relevant for jer at tale med pædagogerne omkring dette, da det vil give jer et indblik i om jeres datter virker anderledes end mange andre børn.
Samtidig tænker jeg også hvordan I oplever hende, når hun kommer hjem efter en dag i vuggestue?
Jeg tænker også at det vil være helt relevant at I medtænker at jeres datter er meget modtagelig for indtryk generelt og at I derfor, når I er nogen steder, må forsøge at begrænse det. Det vil sige at hun f.eks. så vidt muligt ikke går fra arm til arm og en gang imellem får nogle pauser - at I f.eks. går en tur med hende, hvor I får hende til at sove lidt osv. så hun på den måde får koblet fuldstændig fra.
Det kan også være en god idé at I sørger for at have en rolig dag, hvis I ved at I skal i byen om aftenen og at I måske også nogle gange overvejer at tage lidt før hjem end I ellers ville have gjort.
Livet skal naturligvis ikke gå i stå fordi man får et barn, men lidt ændringer skal der til og har man et følsomt barn som let bliver overstimuleret, så må man nogle gange tage sine forholdsregler. Det bedste er dog at I ved det og at I så også kan planlægge lidt ud fra det, sørge for en rolig dag, dagen efter osv.
Hvis I ved at hun er mere til gæster midt på dagen end om aftenen, så start med at invitere nogen der eller aftal med jeres venner at det er det tidspunkt I kommer på. Man kan jo sagtens lave en frokostaftale nogle gange og have nogle rigtigt gode timer sammen og så samtidig nå hjem i god tid til at få lidt ro på inden natten.
Jeg håber at mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke og god sommer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske