Brev:
Følsomt barn - 12 mdr.
17. juli 2007
Alder:
12 mdr.
Følsomt barn - 12 mdr.
Kære Helen
Jeg har en meget følsom datter, som lige er rundet 1 år. Allerede da hun var helt lille, opdagede vi hurtigt, at hun ikke kunne magte for meget kontakt til andre end mor og far. Derfor har vi forsøgt at værne hende lidt mod for meget turbolens.
Vi har eksempelvis ikke fået hende passet ret ofte, selvom bedsteforældrene står i kø, og vi gerne vil mere ud. Vi har heller aldrig været på større ture/ekskursioner med hende eller haft gæster om aftenen. Af gode grunde er vi meget isolerede på grund af hendes følsomhed. På nuværende tidspunkt har vi forsøgt os med en lille "ferie" (fem dage) i mine forældres tomme hus, hvilket stressede hende en del. Jeg er ved at være meget bekymret for, om vi skal have hjælp.
Vi kan jo ikke leve så isoleret i længden. Det helt store problem er, at hun altid har virket glad og tilfreds, mens gæsterne var der/mens hun er i vuggestue/mens der sker noget. Reaktionen kommer først, når hun er alene med sine forældre. Dvs. lige så snart døren lukker bag gæsterne, begynder hun at græde (og ikke fordi hun er ked af, at de går).
Lyder dette bekendt, eller har vi en meget speciel lille pige? Vi føler af gode grunde ikke, at vi er gode nok som forældre. Og vores nærmeste har utrolig svært ved at tro, at hun bliver så ked af det, når nu hun har været så glad, mens besøget stod på.
Bortset fra dette problem er hun en fantastisk pige, der er en smule foran i fysiske udvikling (stor af sin alder, kvik, motorisk dygtig og eksperimenterende)
Jeg håber, du kan hjælpe. Vi ved ikke rigtigt, hvad vi skal stille op.
Med venlig hilsen
Maria