Svar: Urolig nattesøvn - 17 mdr.
17. juli 2007
Alder:
17 mdr.
Kære Jane
Rigtigt mange børn har en periode omkring 1½ års alderen, hvor de begynder at sove dårligt. De har, præcist som du beskriver, nærmest lidt mareridt agtige drømme, hvilket børn jo ellers er ældre inden man rigtigt ser.
Men i 1½ års alderen handler det om at jeres datter er så stor at hun nu oplever mere af verden og nu også begynder at forstå at noget kan være farligt. Hun er nu mere end tidligere bevidst om at I går fra hende nogle gange, hun ved at man slår sig når man falder, at når man klatrer højt op så kan man måske ikke selv komme ned osv.
Hun er så mobil nu at hun kan bevæge sig mere rundt og oplever verden som større og alt dette giver hendes en masse oplevelser som skal bearbejdes og dagens oplevelser bearbejdes gennem drømme.
Det er derfor en helt naturlig reaktion jeres datter har og meget alderssvarende og passende i forhold til den udvikling hun går igennem.
Det handler som du skriver rigtig meget om tryghed og behov for at vide at I er der for hende. Derfor finder hun også roen meget lettere, når hun sover sammen med jer.
Samtidig har hun dog også en alder, hvor hun jo er meget bevidst og derfor meget gerne vil sove hos jer (det kan man ikke fortænke hende i) og hvis I ikke ønsker dette, så skal I naturligvis være bevidst om ikke at gøre det til en vane.
Jeg synes af princip at hun skal have lov til at komme ind i soveværelset hen på morgenstunden, men der er jo stor forskel på om det er kl. 24 eller kl 05, hvis du også skal have din nattesøvn.
Prøv derfor i første omgang at få hende til at sove videre i sin egen seng, når hun vågner omkring midnat. Giv hende evt. en tår vand at drikke, når hun vågner og I fornemmer at hun drømmer. Vand er med til at gøre tingene mere virkelige og på den måde hive hende ud af drømmen og få hende videre i søvnen. Og hvis hun så har behov for at komme ind til jer om morgenen, så lad hende gøre det.
I kan overveje en madras på gulvet i soveværelset, så får hun trygheden, nærheden osv. men ligger ikke i smørhul:o)
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske