Svar: Amning/mælk og urolig nattesøvn
17. juli 2007
Alder:
10 mdr.
Kære SV
Tak for dine pæne ord om min brevkasse:o)
Det er meget normalt at børn afviser brystet omkring 10 måneders alderen og det er jo rigtig flot at du har ammet så meget som du har:o)
Det ville være ønskeligt om din dreng kunne tage imod lidt modermælkserstatning frem mod 12 måneders alderen, men da han ikke kan lide smagen af dette, aldrig har fået flaske osv. så er det jo begrænset hvor meget du kan gøre. Du kan naturligvis fortsat lave noget af hans mad med mme, hvis han vil have det, men ellers så må det vigtigste være at han spiser og drikker varieret og således bliver dækket godt ind med diverse mineraler, vitaminer osv. Jerntilskud skal du naturligvis fortsætte med til 12 måneders alderen.
Sødmælk og surmælksprodukter af sødmælkstypen er det du skal give ham indtil han er et år, herefter kan du gå over til letmælk og først fra 3 års alderen anbefales de fedtfattige produkter som minimælk, kærnemælk og skummetmælk.
Det vil være passende med ca ½ liter mælk om dagen og dette er alt incl. Det vil sige den mælk der er i havregrøden om morgen, den mælk han kan drikke af et glas, mælk i sovsen du laver til aftensmaden, den portion tykmælk han spiser om eftermiddagen, det ost han gnasker i sig til frokost, den mælk der er på frugtgrøden til dessert osv. Det hele tæller med.
Med hensyn til nattesøvn, så tror jeg altså at I forstyrrer hinanden og jeg synes du skal begynde at lægge ham på eget værelse, hvis I har mulighed for det. Hvis han stiller sig op og ikke selv kan komme ned at ligge, så skal du naturligvis op og hjælpe ham med at blive puttet igen, men ellers må han gerne tumle omkring og det er ikke det hele du skalreagere på. Reagerer du for meget, så kan han også få det der hedder vanebetinget afbrudt søvn, hvor han simpelthen lærer at hver gang han ligger forkert, så kommer mor og retter til - det ender så med at du ligger med det ene ben ude af sengen hele natten og det har ingen af jer glæde af.
Han må gerne tumle omkring og selv finde ud af at blive lagt rigtigt og du giver ham bedst mulighed for dette, hvis han ligger på eget værelse - i hvert fald går der lidt længere tid inden du reagerer. Og er han ked af det, så skal du nok høre ham og kan komme ind til ham.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske