Svar: Vil ikke drikke mælk af flaske
17. juli 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Tine
Naturligvis skal du tage af sted og tro på at dine forældre kan passe jeres datter. Det vigtigste er nok at de er rolige omkring det og tager det hele i stiv arm - for jeres datter vil spejle sig i dem, så hvis mormor bevar roen, så skal det hele nok gå - hun vil hverken dø af tørst eller sult.
I princippet kan dine forældre jo give hende både skemad og brødskorper som hun kan sidde med, hun kan få mælk af en kop (både lunt og koldt) og så kan hun få vand i flaske, hvis det er det, der skal til. Det er jo ikke flere dage du skal være væk og det er alfa omega at hun tager flasken og med den alder hun har, så også noget andet. Så ro på!
Jeg synes det vil være synd at forhindre hende i at få brystet og køre på med en streng metode om at "hun må spise af flasken og ellers får hun ikke noget". Denne løsning kan være nødvendig, når hun skal passes, men jeg kan umiddelbart ikke se, hvorfor I skal praktisere det inden. Selvom I fik hende til at tage flasken med mælk i løbet af natten, så er der jo ingen der siger at hun vil gøre det, når hun skal passes og omvendt. Ofte hjælper det faktisk at det netop er andre som passer og I er helt væk, for så er der ikke anden mulighed, og så tager hun imod.
I skal jo være væk det meste af dagen og derfor vil jeres datter, når hun når til aftenputning også naturligt være drejet ind på at den dag er det hele anderledes end normalt og derfor vil hun måske slet ikke forvente eller bede om bryst, men bare acceptere at få mælken anderledes og ender det så med vand, så fred være med det.
Hun er kvik jeres lille pige, hun er bestemt ikke dum. Hun ved godt at brystmælk hænger sammen med brystet og hun vil have den ægte vare:o)
Jeg går ud fra at I er sammen jævnligt med dine forældre og at de kender hinanden godt. Det vil være trygt og rart, hvis din mor forsøger at gøre tingene lidt ligesom du plejer, måden at skifte hende på, give hende mad på, putte hende på osv. så der er genkendelighed og dermed tryghed. Hvis du f.eks. plejer at synge en bestemt sang, så fortæl dine forældre det, så de kan synge den samme sang, hvis lillepigen bliver ked af det osv.
Du skal glæde dig og du skal nyde det. Det er dejligt at være til bryllup. Husk at det sandsynligvis bliver nødvendigt for dig at malke ud. Det er vigtigt at du fortsat får 'tømt' brystet i løbet af dagen - en ting er at det ikke ser så festligt ud med to våde plamager på festkjolen, noget andet er risikoen for brystbetændelse, så det skal du medtænke.
Rigtig god fest:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske