Svar: For lille vægtstigning
21. januar 2004
Alder:
14 mdr.
Kære Karina
En tommelfinger regel siger at et barn tredobler sin vægt inden for det første leveår og øger sin længde med 25 cm. Vægtmæssigt har din søn jo tredoblet sin vægt og det er jo sådan set godt nok.
At han ikke har taget så meget på siden han blev ni mdr. er også helt normalt. En del børn tager ikke så meget på i den alder netop fordi de begynder at bevæge sig mere omkring og derfor bruger mere energi.
Det der er vigtigt er at han ikke taber sig og dermed ryger ned under sin vægtkurve. Sålænge han følger sin kurve og virker glad, sund og tilfreds er der ingen problemer. Og ud fra din beskrivelse af ham, virker han som en dreng der har det godt.
Hvor store er I selv? Hvis man kun selv målet 1½ meter kan man jo ikke forvente at ens barnkommer til at måle 2 meter:o)
Jeg synes det vil være en god idé at du giver ham sødmælk, så han får ekstra fedtstof på denne måde. Lidt fedt i maden tager han heller ikke skade af og hvis lægen synes du skal komme til en kontrolvejning, så synes jeg du skal følge lægens råd. Det er ikke det samme som at blive fokuseret og voldsom bekymret. Du fortsætter med maden som hidtil, dog med de ændringer jeg lige har nævnt.
Håber dette var lidt beroligende:o) Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske