Brev:
For lille vægtstigning
21. januar 2004
Alder:
14 mdr.
For lille vægtstigning
Hej Helen
Tak for mange gode og brugbare råd, det er dejligt at der findes et sted som dette at søge råd, hvor man ikke er afhængig af åbnings eller telefontid.
Jeg tillader mig at spørge endnu engang.
Jeg har lige været til et års undersøgelse med den mindste. Han er godt nok 14 mdr nu, men han har været syg siden han er blevet et år, så derfor kom vi først afsted nu.
Mit spørgsmål denne gang går på hans vægt. Jeg synes selv at han er en lille pjevs med fut bag i og lægen synes ikke, at han rent klinisk var for lille. Det var først da tallene var sat ind i tabellen at han gav mig ret. Så nu vil jeg spørge til din mening, om du synes han virker for lille og om jeg skal gøre mere ved det.
Han vejede ved fødslen 2960 g, da han var 5 mdr vejede han 8550 g og nu 14 mdr gammel vejer han 10,4 kg. Han har altså kun taget 2 kg på de sidste 9 mdr. Er det ikke for lidt. Vores læge tilbød kontrolvejning om 3 mdr. Jeg tror bare at jeg har brug for lidt ro og at du siger det er o.k. for ellers vil jeg nok give ham fedtstof i maden igen og sødmælk og gå alt for meget op i at han spiser og sådan har jeg slet ikke lyst til at det skal være.
Han er en glad nysgerrig og meget aktiv dreng. Kravlede da han var 7 mdr og gik da han var 10½ mdr. Han er glad for mad, jeg synes han spiser godt til og der er ikke noget han ikke kan lide. Han sover en gang om dagen i 2-2 ½ time. Hans måltider:
Morgen; en tallerken fuld havregrød og vand
Formiddag: frugt og brød og vand
Frokost: 1½-2 skiver rugbrød med pålæg, agurkestænger og andet grønt + mælk
Eftermiddag: yougurt og lidt frugt og grønt + vand
Aften: To tallerken fulde af det vi andre får, varm mad + mælk
Til natten: 200 ml letmælk i flaske
Burde det ikke være dækkende.
Jeg ser frem til dit svar, for jeg har ikke lyst til at være efter ham med at spise.
Med venlig hilsen
Karina