Svar: Kostplan 9 mdr
19. januar 2004
Alder:
9 mdr.
Kære Maria
Du behøver ikke presse din søn til grød om morgenen, da han får grød i løbet af dagen. Modermælkserstatninger er okay, men du kunne måske også tilbyde ham lidt tykmælk med drys og lidt bær. Et stykke brød vil måske også glide ned. Hvad spiser du selv?
Frugt og grød om formiddagen er fint. Og det samme er frokosten, hvor du kan variere pålægget. Hvis han er mest til smørbart pålæg så bruger du det (leverpostej, smøreost, rognguf, humus osv.) og foruden frugt, som også kan bruges som pålæg, kan du give ham lidt kogt gulerod, ærter eller lignende.
Eftermiddagsmaden er fin.
Hvis han er ked af grøntsagsmos i øjeblikket så prøv at servere lidt grønt for ham, før selve aftensmåltidet. Det kan være en tallerken med agurk, ærter, majs, pebberfrugt eller lidt kogte grøntsager. Hvis han har spist lidt grønt i løbet af dagen kan du tage det mere roligt, hvis han ikke spiser det om aftenen.
Du har fuldstændig ret i at han nok gerne selv vil have lov. Så i stedet for at servere grøntsagsmos, så prøv i stedet at koge grøntsagerne møre og skære dem ud i små hapser, som han selv kan spise med fingrene.
Der sker ikke noget ved at du prøver med en skefuld, for at han får smag for det og han efterfølgende gerne vil spsie, men hvis han gentagne gange lukker munden og drejer hovedet væk, så skal du ikke presse ham mere. I længden er det naturligvis ikke holdbart at snyde ham, men fordi du gør det en enkelt gang eller to, det mener jeg ikke der sker noget ved.
Du kan ikke få ham til at åbne munden og undgå at han afviser maden en gagn imellem. Det hører med til hans alder og viser at han også vil have medbestemmelse. Munden har han styr over - han kan selv bestemme om han vil åbne eller lukke den. Det giver en god selvfølelse at kunne kontrollere noget, i en verden, hvor I som voksne ellers bestemmer det hele:o)
Fortsat held og lykke
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske