Brev:
Kostplan 9 mdr
19. januar 2004
Alder:
9 mdr.
Kostplan 9 mdr
Hej Helen
Min søn er nu 9 mdr. og jeg er lidt i tvivl om hvorvidt det nu er godt nok med kosten....
Lige når han vågner om morgenen får han 200 ml mme. Vi forsøger ca. en gang ugentligt med grød til morgenmad istedet for flasken, men det passer ham ligesom ikke rigtigt. Om formiddagen får han en banan og lidt grød.
Til frokost får han rugbrød med leverpostej, lidt frugt, rosiner + mælk af kop.
Eftermiddagsmaden består ofte af hjemmelavet havregrød med frugtmos og mælk af kop.
Aftensmaden er kartofler, gulerødder, broccoli el. lign, + lidt af det kød vi får (godt hakket eller most). Men problemet her med aftensmaden er, at ham ligesom har fået antiparti overfor grøntsagsmosen - han kniber munden sammen og virker yderst irriteret (han har tidl. spist med velbehag). I går forsøgte jeg at putte lidt frugtmos i grøntsagsmosen, og så skal jeg lige love for at det gled ned...men kan jeg godt "snyde" ham på denne måde og er det holdbart i længden?
Inden sengetid får han 200 ml vælling på flaske.
Er det varieret nok og alderssvarende kost??
Jeg er desuden også lidt i tvivl om hvor meget jeg må "presse" ham til at spise. Nogen gange afviser han skeen med det samme, men hvis man lige kan liste sig til at ramme munden med det mad man tilbyder og han får smagt hvad menuen står på, spiser nan som regel med stor velbehag, er det ok at prøve til nogen gange eller skal man respektere nej tak med det samme?
Det handler jo nok om at han så gerne selv vil, men det er jo lidt svært at lade ham spise grød selv. Alt andet, banan, rosiner, rugbrødshapser etc. får han lagt foran sig en af gangen, så han selv kan fange dem.
Hvordan kan vi få ham til at "åbne gabet højt" uden afvisninger?
Undskyld den lange smøre, og tusind tak for altid gode svar.
Venligst
Maria