Svar: Afbrudt søvn 5 mdr gammel
19. januar 2004
Alder:
5 mdr.
Små børn drømmer meget og veksler imellem at være i den dybe søvn (non REM-søvn) og den lette søvn (REM-søvn). Drømme finder sted under REM-søvnen og perioderne imellem de to faser skifter ofte med en times mellemrum.
Under den lette søvn vil barnet ofte bevæge sig, dreje hovedet, lave suttebevægelser eller give lyde fra sig (som du beskriver). Nogle børn vågner også kortvarrigt helt op og kan virke sultne. Som forældre vækker man måske barnet helt for at give det mad eller trøst, naturligvis fordi man er omsorgsfuld, men nogle gagne skal man forsøge at overhøre lydende og lade barnet finde ro selv.
I skal naturligvis være opmærksomme på at han får nok at spise i løbet af dagen og ikke vågner om natten fordi han er sulten. I skal også være opmærksomme på om han har en infektion eller om der måske er tænder på vej. Mange børn får tænder når de er omkring 6 mdr. og tandfrembrud kan godt være årsag til søvnforstyrrelser.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske