Brev:
Enebarn eller?
18. juni 2007
Alder:
11 mdr.
Enebarn eller?
Hej Helen
Tak for dit gode råd ang. kosten. Julie spiser i løbet af dagen som aldrig før - til gengæld spiser hun ikke megen aftensmad, og det har ellers indtil nu været hendes hovedmåltid. Det betyder ind imellem, at hun vågner om natten eller meget tidligt om morgenen. Vi giver hende dog ikke noget der...
Og nej, hun er endnu ikke startet i dagpleje, der begynder hun først i august. Jeg har været så heldig blot at skulle arbejde fire dage plus have tidligt fri de andre dage - så det er rent luksus...
Men nu til mit egentlige spørgsmål. Det er tidligt at tage op allerede nu. Julie er trods alt kun 11 mdr., men jeg er meget i tvivl, om hvorvidt Julie skal være enebarn eller ej. Og jeg søger lidt erfaring på området. Mange velmenende kollegaer har sagt til mig, at det er synd for hende ikke at få søskende, og at det er meget egoistisk af mig ikke at ville have flere børn, at hun vil bebrejde os det senere osv.
Når jeg ikke lige brænder efter at få flere børn, selvom jeg virkelig elsker Julie højt, så skyldes det et væld af faktorer:
Basalt set, så har jeg aldrig haft den der sindssyge trang til at få børn, men jeg var da mere end klar, da Julie kom. Hun var planlagt og ønsket - og ikke bare fordi det gør man bare.
Jeg havde ikke verdens nemmeste graviditet. Allerede tidligt i graviditeten fik jeg bækkenløsning - som jeg stadig døjer med i dag - og som betød, at jeg blev sygmeldt 2 mdr. før, jeg skulle på barsel.
Jeg fik planlagt kejsersnit, og ved jeg skal det igen ved evt. ny graviditet, og det var en meget barsk oplevelse, som stadig sidder i mig. Jeg mistede rigtigt meget blod - så meget at jeg var ved at gå i chok. Samtidig så fik Julie problemer med lungerne, netop på grund af kejsersnittet.
Jeg har nærmest fra dag et været enlig mor. Min mand arbejder ekstremt meget, og det betyder han dagligt er væk fra 7-19. Ofte også weekender. Når så samtidig Julie havde kolik de første tre måneder, hyppige langvarige amninger, vrangvillighed fra hendes side til at sove og i det hele taget meget havde behov for at være på arm, så var det ikke nemt. Heller ikke for ægteskabet. Heldigvis har jeg en mor i nærheden, som er god til at aflaste, men alligevel...
Alt det her har ikke øget min lyst til at få flere børn. Jeg er meget bange for, hvad en ny graviditet vil gøre ved min bækkenløsning, da det er meget smertefuldt. Jeg er ekstremt bange for et nyt kejsersnit - både for at dø fra Julie og for at miste barnet. Og så er der lige det med min mands arbejde. Godt nok er min mand ved at indse, at han går glip af alt for meget, når han er så meget væk, men det fjerner desværre ikke min oplevelse af, hvor hårdt det har været hidtil....Og hvis vi fik et barn til, med hans nuværende store arbejdsbyrde, så er jeg bange for, at vi vil gå fra hinanden.
Det gør mig meget ondt, når venner og familier stempler mig som værende egoistisk, når det hele nu er så meget mere nuanceret. Jeg elsker jo mit barn og vil bare det bedste for hende. Endelig så er beslutningen ikke truffet endnu, jeg har blot brug for lidt erfaring i overvejelserne.
Min mand er heller ikke synderlig interesseret i endnu et barn af samme årsager som jeg...
Med venlig hilsen
Linda