Svar: Bange for fremmede og søvnrytme
19. januar 2004
Alder:
3 mdr.
Kære Kirsten
Det er helt normalt at din søn reagere overfor at komme over til sin faster, hvis han ikke ser hende jævnligt. Lad ham være hos jer, hvor han trygt kan sidde og se hende lidt an og sålad ham selv nærme sig hende og andre, når han er parat til det.
Det er klart at andre, i kraft af deres begejstring for din søn, gerne vil holde ham, lege med ham mv. men det er deres behov og ikke hans:o) Når han mærker at I er glade og trygge ved den anden, så vil han lære af at se, hvordan I reagerer og langsomt selv turde nærme sig.
Med hensyn til fast soverytme, så er det op til dig at lave en sådan. Det kan du godt med den alder han har. Nogle børn har i hans alder fortsat behov for at sove lidt både formiddag og eftermiddag, hvor andre begynder at kunne nøjes med en længere lur midt på dagen.
Det er en god idé at du om morgenen og i løbet af formiddagen leger med ham, giver ham noget at spise og så evt. kører ham en tur i barnevognen, hvor han så kan sove til middag.
Du kan ændre lidt på rytmen ved at skrue lidt med for amningerne om natten og så stå op sammen med ham, når han vågner. Hvis I begge har behov for den ekstra lur om morgenen, så vil han måske kunne nøjes med en lidt længere middagslur over middag. Men tager ud ham op kl. 7 vil han formentlig have behov for en lur både formiddag og eftermiddag.
Du må forsøge dig frem og se hvad der passer bedst ind i jeres rytme. Men det er dig der skal skabe de gode vaner, som er til gavn for jer begge på længere sigt.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske