Svar: Drikke af kop - 5 mdr.
15. juni 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Pia
Det kræver lidt teknik at lære at drikke af kop og det tager ofte lidt tid. Det er for det første meget vigtigt at koppen ikke er for stor og her er netop et snapseglas godt, så det er fint at I forsøger med det.
Dertil kommer at I ikke skal hælde for meget, men i starten forsøge at lade ham selv drikke lidt, man kan se at nogle børn i begyndelsen bruger tungen lidt og ligesom slikker vandet op med tungen, som en kat drikker af en skål... Nogle børn gør det faktisk så meget at de har rigtig svært ved at finde ud af at drikke 'rigtigt' og der er ikke andet at gøre end at blive ved med at prøve.
Måske vil det hjælpe hvis I kan finde et lille bæger som kunne klemmes lidt sammen, så det blev en lille smule mere tragtformet og passede bedre til hans mund.
Alternativet er jo at forsøge med en tudkop, men I første omgang tænker jeg at I blot skal fortsætte med at forsøge og øvelse gør mester.
Videncenter for Amning har lavet en DVD der både viser hvordan man malker brystet ud med hånden, men som også viser hvordan man kan give barnet mælken på kop. Det er dog især spæde børn, hvor det kan være relevant at bruge dette, men jeg tænker at det måske alligevel ville være rart for dig at se. Jeg vil tro at sundhedsplejerskerne i kommunen hvor du bor har denne film og jeg synes du skal ringe og spørge dem. Du kan evt. låne den eller få den vist i åbent hus... det kan jo også interessere andre.
Ellers så tænker jeg at altså at det handler om at øvelse gør mester og at det er et spørgsmål om tid:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske