Svar: Søvn - 19 mdr.
15. juni 2007
Alder:
19 mdr.
Kære Heidi
Nu ved jeg ikke hvordan systemet er hvor du bor, men i Danmark vil man normalt anbefale at børnene kommer i institution fra morgenstunden, her sker de fleste aktiviteter og de bliver godt trætte og så tager de en middagslur der. Ofte ligger middagsluren så omkring kl. 12 og her sover børnene så 1½-2½ time alt efter alder. Det er denne mængde søvn som er passende for din dreng. Det vil sige at han f.eks. blev puttes omkring kl. 12 eller måske 11.30 som du selv nævner og så kom op igen omkring kl. 14.
Netop fordi barnet er i institution og bliver træt på en anden måde, så vil de fleste børn faktisk gerne sove på dette tidspunkt, de bliver trætte på en anden måde end hvis de er hjemme. Er det ikke normal kotume at børnene sover i institutionen hvor I bor? Hvis der er mulighed for det så tænker jeg at du skal lade ham sove der og så først hente ham, når han har sovet, altså vente med at hente ham til klokken måske er 14-14.30... Så har I eftermiddagen sammen, du kan nå på arbejde, få klaret lidt praktiske gøremål, få handlet osv. og så har du tid og mere overskud til Oscar om eftermiddagen.
Om natten sover de fleste børn på Oscars alder godt 11 timer og sammenlagt får de altså ca 13 timer i det hele. Det varierer lidt - nogen sover lidt mere om natten og så lidt kortere om dagen, andre lidt længere om dagen og så mindre om natten. Men det lyder som om at Oscar ikke hører til dem der sover mest:o)
Når nu du får en lille en mere, hvad tror du så vil fungere bedst for jer alle fire. Og hvad kan lade sig gøre? Jeg tænker at det måske vil være meget rart for dig at planlægge lidt ud fra hvad fremtiden bringer og hvordan du får det bedste ud af det...
Er der noget af det jeg skriver som er muligt hvor du bor? Håber mine tanker hjælper dig lidt videre og ellers så regner jeg med at du skriver igen:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske