Brev:
Søvn - 19 mdr.
15. juni 2007
Alder:
19 mdr.
Søvn - 19 mdr.
Hej
Lige et spørgsmål angående søvn.
Vores dreng på 19 måneder kommer i seng hver aften kl 20, men sover først kl 21. Han får lov at sove til kl 7, hvor vi skal op, men ofte vågner han ved 6-tiden. Hvis han vågner før 6, insisterer vi på, at han skal sove videre, selvom han protesterer lidt. Dvs, at han altså ofte kun sover 9 timer pr nat - er det ikke meget lidt?
Det er da heller ikke altid, han virker udhvilet. Han sover ikke til middag i vuggestuen, men først når jeg henter ham efter job kl 1230. Nogle gange falder han i søvn i klapvognen, mens vi går hjem - altså ved 1245-tiden, men andre gange falder han først i søvn hjemme ved 1330-tiden og under protest. Han er dog træt, så selvom han protesterer, så sover han hurtigt.
Han sover mellem 1 og 2 timer til middag. Efter 2 timer vækker jeg ham, så han kan sove igen om aftenen, men det synes dog ikke at gøre nogen forskel, om han har sovet lidt eller meget til middag - det tager ham stadig en time at falde i søvn. Han er ikke glad for at komme i seng, hverken til middag eller aften. Det er dog ikke fordi, han er ked af det, bare gal - det er for kedeligt at sove. Det sker nogle gange, at han vågner efter at have sovet meget lidt, så sætter han sig op, siger begejstret "mad!" eller "tog!" eller noget andet. Han kæmper for at forblive vågen, men falder nærmest i søvn igen siddende op! Det ser meget morsomt ud.
Hvor meget er det normalt for et barn at sove i den alder? Og hvor meget skal vi forsøge at presse ham til at sove - f.eks. om morgenen, når han vågner efter 9 timer? Det skal siges, at vi overvejer at skifte rytme, så han kommer i vuggestue om eftermiddagen, når han har sovet - men så skal han altså sove allerede ved 1130-tiden. Jeg ved slet ikke, om det kan lade sige gøre for ham at sove der! TAK FOR SVAR!!
Venligst
Heidi