Svar: Respekt for min datters grænser
15. juni 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Sine
Det er meget vigtigt at du nævner at du selv er lidt forsigtig og derfor er klar over at din datter ligner dig på det punkt. Det er vigtigt fordi hun jo spejler sig i dig og lærer af at se på hvordan du reagerer og handler. Derfor er det meget vigtigt at du ikke selv virker alt for forsigtig og afstandstagende, når du skal hjælpe din datter.
Der er intet i vejen med at ville se tingene lidt an, - vi kan ikke alle høre til dem der råber højest i forsamlinger og det er helt okay. Men i forhold til børn så er det meget vigtigt at man ikke allerede fra man er helt lille får et prædikat som 'den generte' eller 'den forsigtige', da den rolle hurtigt kan blive forstærket.
Det bedste du kan gøre er at hjælpe din datter til at være social. Når du kan se at hun vægrer sig ved at sidde på gulvet hos de andre børn, så sæt dig ned på gulvet sammen med hende. Nogle gange vil det også være for voldsomt og så er det helt fint at du tager hende op og lader hende observere lidt på afstand. Siddende trygt hos dig, får hun måske mod til at forsøge lidt selv igen.
Når hun begynder at kunne gå så tag hende ved hånden og hjælp hende på vej. Du kan ikke forvente at hun selv vil tage kontakt, så det skal du hjælpe hende med. Fortæl hende at du godt kan forstå at det er svært og at hun er utryg, men du vil hjælpe og derfor føles I ad. Ved at være sammen med dig og se dig bane vejen lærer hun hvordan man kan tackle forskellige situationer og på den måde lærer hun også at prøve selv.
Lad vær at kalde hende genert. Man kommer let til at sige 'nå, bliver du helt genert nu' eller 'lad nu være med at være så genert'. På den måde bliver hun netop holdt fast i den rolle.
Lad også være med at sammenligne hende med andre børn. 'Du kan da også løbe hen og lege med de andre' eller 'se den anden pige, hvor hun...'. Det er ikke godt for hendes selvværd og netop selvværd er vigtigt.
Selvværd og selvtillid er to vidt forskellige ting. Selvtillid handler om det vi kan, det vil sige de ting som vi er gode til, de ting vi præsterer. Hvis man er god til at klatre i træer, spille bold eller andet, så har man selvtillid på disse områder.
Selvværd handler om at man synes man selv har værdi. Det handler om hvem man er og hvordan man forholder sig til sig selv. Børn får højt selvværd af at blive set og anerkendt af deres forældre, af at føle de er værdifulde. Det er vigtigt at man er opmærksom på at at god selvtillid på forskellige områder ikke giver et bedre selvværd. Det er derfor også vigtigt at forældre er bevidste om at det at rose barnet kan give barnet masser af selvtillid, men at ros ikke behøver påvirke deres selvværd.
Jeg tænker at du giver din datter et godt selvværd ved at fortælle hende at du elsker hende og ser hende som den hun er. Du ser at hun har svært ved at være sammen med andre, når det foregår meget højlydt og fysisk tæt, hun har svært ved at hendes intimsfære bliver overskredet (det kan jeg godt forstå). Når hun føler at du forstår dette og at du lytter til hende og hjælper hende, når hun får fornemmelsen af at det er okay at have det som hun har det, så får hun et højere selvværd og i sidste ende vil det hjælper hende til at kunne og turde gøre flere ting på egen hånd.
Orv, det blev til mange tanker ligepludselig, men jeg håber at det hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske