Brev:
Respekt for min datters grænser
15. juni 2007
Alder:
10 mdr.
Respekt for min datters grænser
Kære Helen
Ja, når man lige er blevet medlem, så vælter alle spørgsmålene frem :-)
Forleden mødtes mødregruppen med vores 10 mdrs. babyer – de er nu så store, at det er blevet svært for dem at lege ved siden af hinanden; de rækker jo ud efter hinanden og gramser/hiver i håret/stikker en finger i øjet og så snupper de legetøjet fra hinanden (græsset er altid grønnere…)
Da min datter gerne vil se situationen lidt an før hun slår sig løs, bliver hun ofte ked af det, når de mere frembusende babyer (og voksne) kommer for tæt på eller tager det hun leger med. Hun græder faktisk voldsomt, men lader sig straks trøste, når jeg tager hende op og vi flytter os lidt væk.
Men jeg kom til at tænke på, hvordan jeg bedst tackler sådanne situationer – det er jo vigtigt ikke at skærme min datter så meget, at hun overbeskyttes og ikke ’er med’ når ungerne leger.
Min dagplejemor genkender situationen og sagde i forbindelse med vores snak om det, at børn også skal lære at løse konflikterne selv. Her er jeg dog i tvivl – derfor vil jeg spørge dig, hvad du tænker om voksnes indblanding, når børnene er for voldsomme ved hinanden/kommer i konflikt. Det er nemlig min fornemmelse at min datter reagerer, fordi hendes grænser overskrides (min dagplejer kalder det hendes ’intimsfære’).
Jeg er selv en lidt forsigtig pige, der lige skal varme op (så hun har det ikke fra fremmede) – derfor er det så vigtigt for mig, at finde balancen, så min datter måske får lidt mere gå på mod i sociale situationer end jeg havde som barn.
Med venlig hilsen
Sine